3.4

Kunglig toilette

Kunglig toilette är berättelsen om en småstad som drabbas av ett kungabesök. Det skall bli en högtid och en festyra utan motstycke. Alla vill visa upp staden från sin bästa sida. En som inte deltar i den allmänna upphetsningen är avsuttne kommunalrådet Egon Karlsson. Han är en gammal socialdemokrat som i ungdomen följt Vilhelm Mobergs maning och gått med i Republikanska klubben, gått ur statskyrkan och vapenvägrat. Egon Karlsson ställer ofta frågan: "Vad får vi ut av ett kungabesök?". Han finner att han är mycket ensam om sin skeptiska inställning.

Originaltitel Kunglig toilette
Alternativ titel Kunglig toalette
Regissör Lars Molin
Manus Lars Molin
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Lars-Erik Berenett, Ingvar Hirdwall, Bertil Norström, Claire Wikholm, Gösta Bredefeldt, Helge Skoog, Lennart R Svensson, Sonja Hejdeman

2017-11-07
Ner med monarkin nu!!
2014-12-19
Gillar skådespelarna men som sagt rätt seg och det är riktigt svårt att hålla intresset uppe.
Gigi1943
2014-09-22
Bästa slut man kan tänka sig.
Ful_fisk
2014-04-26
Underhållande TV-film om förberedelserna inför ett kungligt besök i en småstad i Sverige. Politisk satir från den vänstra sidan. Inte Lars Molins bästa, men den fantastiska slutscenen säkrar en fyra i betyg.
Gyllenbock
2012-09-21
Jag har säkert en skruv eller två lös då jag med glädje sett denna film ett antal gånger. Svensk humor, ja den håller.
Xenox
2012-07-16
En rolig film av Lars Molin.
Anaythea
2010-12-12
Intressant film som, om den ställs i perspektiv, visar hur den moderna monarkins inflytande har minskat under en relativt kort tidsperiod.
2010-08-16
Molin – stabil som alltid, men som vanligt inte så mycket mer än så. (8/15)
booby
2009-10-11
Mjaaa. Svensk humor kort sagt. Sånt uppskattar jag men den va änna lite seg.
TobiasRydén
2008-08-05
Lite underhållande, men Molins humor är lite för svag.