3.2

Kungliga patrasket

Hasse Ekmans spirituella komedi om teaterns värld och skådespelarfamiljen Anker - inspirerad av verklighetens teaterfamiljer Barrymore och Ekman. Edvin Adolphson i huvudrollen har lånat många drag av Gösta Ekman d ä.

Originaltitel Kungliga patrasket
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Komedi, Drama, 40-tal
Skådespelare Edvin Adolphson, Ester Roeck-Hansen, Hasse Ekman, Eva Henning, Olof Winnerstrand, Hilda Borgström, Gudrun Brost, Erik Strandmark, Stig Järrel, Gustaf Torrestad

HerrNenne
2021-06-21
Bra skådespelare men känns ganska meningslös.
mammene
2021-05-23
Helt underbar film, är imponerad av skådespelet, karaktärsbeskrivningarna. Det är humoristiskt och allvarligt om vartannat och mycket livsvisdom som kommer så naturligt. Ingen bitterhet här inte, man misslyckas och lär sig. Måste lyfta fram Hasse Ekman som skådespelare och regissör.
goeran
2021-05-18
Nu har jag sett om Hasse Ekmans Kungliga patrasket från 1945 en tredje gång och jag tycker fortfarande att det är en av svensk films verkliga klassiker. Särskilt Edvin Adolphson är strålande i rollen som Stefan Anker men jag gillar också Olof Winnerstrand och Hilda Borgström i rollerna som hans föräldrar. Betyg 4.
Tonti
2017-06-13
Redigt underhållande med färgstarkt persongalleri. Därutöver också en smula gripande. Ja, det är fint.
Raimo_1985
2017-05-24
Riktigt bra! Alla snackar om Fanny & Alexander men jag tycker denna är bättre som Familj runt en teater-film. Enastående skådespeleri av särskilt Edvin Adolphsson.
jlam
2016-08-17
Visst var dåtiden kul, "Teater ska vara fest och dess utövare ska vara zigenare". Även kul att se nutida klichéer i 40-talstappning (ofta blev det bättre då än nu). Både lustig och gripande.
produr
2016-08-16
Bra hantverk men det intresserade mig inte helt enkelt
labi
2015-01-21
Edvin Adolphson äger varje filmruta han är med i. Ett ärligt och ömsint porträtt av pappa Gösta Ekman d ä. Tillsammans med ”Flicka och hyacinter” och ”Flickan från tredje raden” utgör filmen det finaste Hasse Ekman åstadkom som filmskapare. Ett stycke svensk filmhistoria och en nästintill fullpoängare.
KimEkberg
2014-12-07
gillar att adolphsons patriark tillåts gråta en del. mer sorglig än rolig, och för tankarna till såväl hjalmar bergman som wes anderson och robert altman etx.
Battle
2013-11-11
Hilda Borgström är världsklass i mina ögon. Filmen som sådan är bra men inte så mycket mer. Tyckte dock mycket om sista scenerna, både den från nervlasarettet och från teatern, och jag är inte långsint, så en stark trea i skinande guld :)