3.5

Kupé nr 6

Irini pluggar arkeologi i Moskva och bestämmer sig för att bege sig till Murmansk för att äntligen få se de unika hällristningar hon så länge varit besatt av. Hon kysser sin flickvän adjö och hoppar på tåget. I tågkupén möter hon en fåordig vodkahalsande ryss. Inte precis kärlek vid första ögonkastet, men till sist börjar det klicka. Filmen är baserad på en roman av Rosa Liksom.

Originaltitel Hytti nro 6
Alternativ titel Compartment Number 6, Compartment No. 6
Regissör Juho Kuosmanen
Manus Andris Feldmanis, Juho Kuosmanen.
Genre Drama, Komedi, Romantik
Skådespelare Jurij Borisov, Seidi Haarla, Julija Aug, Polina Aug, Galina Petrova, Dinara Drukarova, Tomi Alatalo, Sergej Agafonov, Lidia Kostina, Nadezjda Kulakova, Gul'sjat Maksjutova, Valerij Nikolaev

KyLLo
2023-12-31
Tanken är väl god och den har sina stunder. Däremot är jag inte särskilt nöjd med utförandet. Första två tredjedelarna är det inte mycket till variation och när dessutom många av personerna är väldigt påfrestande och monotona blir också filmen ensidig och mindre intressant. Dessutom känns den onödigt deppig. Upplägget påminner annars en del om familjefilmer, känns klyschigt och rätt simpelt. Ljussättningen är dålig rakt igenom. Visst är det fin bakgrundsbelysning emellanåt, men det hjälper inte mycket när allt annat är mörkt. Kameraarbetet är lite amatörmässigt, även om viljan verkar finnas där. Skådespelarna gör väl inga misstag, men sätts inte på några större prov förutom att leverera repliker. Miljöerna är annars intressanta och musikvalet är en uppiggande kontrast till resten. Stark tvåa.
Albion
2023-12-30
Det är kargt både vad gäller klimatet och relationerna i denna film. Kargt och ruffigt, men det finns en värme som tinar fram efter hand. Men det räcker inte för att jag ska tycka att detta blir något att glädjas över. Betyget blir en svag 3;a, 3-
mammene
2023-12-12
Här tycker jag att man lyckades förändra bilden av de två karaktärerna utan stora åthävor. en sakta övergång. Två skilda värdar som möttes och drevs lite med, klyschor från kulturfolket som skar sig med den oborstade ryssen. Mycket hände i det fördolda som påverkade vad som hände i nuet. Ju längre färden gick så nystades känslor upp, men inte på en rak väg och mycket lämnades åt tankar efter att filmen rullat färdigt. Sedan är det en mycket tacksam miljö att göra film i, tåget som stånkar fram i den lite rufsiga ryska miljön och på det hällristningar, allt sammantaget blev en njutbar produkt för mig.
Ghostface
2023-12-07
Filmens övertydliga struktur är inte så spännande, det är en överanvänd ingrediens men som många gånger också ger effekt. Det är likadant här, de ruffiga ryska miljöerna skapar stämning som en motvikt till personkemin som inte känns helt äkta men det pressar ändå fram filmen till ett godkänt.
StureStenhög
2023-10-29
Väldigt mycket en film som följer standardmallen, men den finsk-ryska blandningen får den ändå skilja ut sig lite. Det blir väl lite mindre gulligt än vanligt. Och mycket mer vodka. Trovärdigheten brister en del dock, och kemin mellan huvudpersonerna sitter aldrig riktigt, men jag gillade ändå det här mer och mer ju längre resan gick. De nordryska miljöerna och vilsenheten i karaktärerna tilltalade mig, inte minst i kombination med varandra, och hällristningar är bra grejer, även om jag själv kanske inte skulle åka fullt så här långt för att beskåda dem. Det blir en lite svagare trea
goeran
2022-02-12
Juho Kuosmanens film Kupé nr. 6 (originaltitel Hytti nro 6), baserad på en roman av Rosa Liksom, är en roande och intressant historia om ett mycket omaka par som tvingas dela tågkupé i flera dagar under en lång tågfärd mellan Moskva och Murmansk på 1990-talet. Jurij Borisov och Seidi Haarla är lysande i huvudrollerna. Betyg 4.
Vertov
2022-01-31
Fin film med vissa Fassbindervibbar utan att nå hela vägen.
Ful_fisk
2022-01-30
Hade väntat mig lite mer än en rätt typisk "omaka par träffas på tåg"-romantik-film efter alla hyllningar och lovord. Visst fungerar filmen, den är duglig och godkänd, men varför den hyllats så till skyarna går mig fullkomligt förbi. Förutsägbar och enligt genrens standardmall, på gott och ont. Nätt och jämt godkänd, men inget jag direkt rekommenderar vidare.
Jompalompier
2022-01-29
Stark fyra, väldigt fin och rolig.
Afflicter
2021-12-06
En fin liten film som är aningen förutsägbar, men på ett bra sätt. Kan kännas lite anakronistisk, för det är svårt att säga när filmen utspelar sig.