3.5

Kuroneko

En japansk spökhistoria om två kvinnor som blir våldtagna och mördade av laglösa samurajer, och går igen som våldnader med uppgift att mörda samurajer. De kan ta formen av katter. När en av de mördade kvinnornas fästman, en samuraj, kommer hem från kriget hamnar vålnaderna i konflikt.

Originaltitel Yabu no naka no kuroneko
Alternativ titel The Black Cat, Black Cat from the Grove
Regissör Kaneto Shindô
Manus Kaneto Shindô
Genre Drama, Skräck, 60-tal
Skådespelare Kichiemon Nakamura, Nobuko Otowa, Kiwako Taichi, Kei Satô, Taiji Tonoyama

myslas
2019-05-04
Snygg och stämningsfull men lite för enformig för att förtjäna ett högre betyg. Bra och sevärd ändå.
2016-04-17
Gäsp! Tråkigt, men snyggt. Några riktigt läckra scener. (6/15)
BrutusBeefcake
2015-10-27
Inte lika bra som Onibaba men fortfarande en fin spökhistoria. Rekommenderas! (10/15)
WaldoTrumbull
2013-07-23
Stundtals visuellt bländande och stämningsfullt, men storyn är för tunn och repetitiv för att riktigt fängsla. På intet sätt en dålig film, men den håller inte riktigt hela vägen.
apmannen
2012-12-05
Ahhh, sköna december. Japansk spökfilm, bergsbestigarkläder och en ihållande diet av Johnnie Walker Double Black och pepparkaksdeg.

2012-11-16
Riktiga katter är bättre.
Sznax
2012-09-17
Stämningsfull och otroligt vackert filmad. Men storyn är inte tillräcklig för att hålla hela filmen. En del scener blir lite väl utdragna och filmen tappar för mycket tempo. Inte alls lika bra som Onibaba. Men fortfarande en väl sevärd film. Betyg 6.8
answai
2011-12-05
En väldigt vacker film; inte minst där den svart/vita kontrasten isolerar personer och händelser, skapar en värld, ett rum, utanför denna. Trots sina kvalitéer lyfter aldrig filmen till samma nivå som Onibaba: lite för repetitiv, lite mycket ad hoc och en del brister i berättelsen (även logiska luckor). Under ytan är filmen ganska tunn och lämnar inte heller något bestående intryck - likväl sevärd och fängslande i stunden.
Rune2000
2009-12-13
Den koncisa sammanfattningen är: gillade du "Onibaba" så kommer du även uppskatta "Kuroneko". Filmens historia hade många likheter med berättelser av Edgar Allan Poe och fick mig att tänka på Jean Epsteins filmatisering av "Huset Ushers Fall". Stämningsfull, mystisk och otroligt vacker film som är väl värt din tid!
Tonti
2009-06-23
En enligt min åsikt klart svagare film än både Onibaba och Den nakna ön som dock i sina bästa stunder är oerhört stämningsfull. Svag fyra.