3.4

Kurt Cobain About A Son

Genom personliga intervjuer berättar Kurt Cobain själv om sin uppväxt, sitt musikskapande och sitt liv.

Originaltitel Kurt Cobain About A Son
Regissör AJ Schnack
Genre Dokumentär, 2000-tal
Skådespelare Kurt Cobain (röst)

Xtro
2016-02-10
Jag har aldrig varit något särskilt Nirvana-fan men bestämde mig för att djupdyka i Kurt med Montage of Heck, Soaked in Bleach och About a Son. Alla bra filmer men den här gjorde att jag kunde identifiera mig oerhört starkt med personen i fokus, med hjälp av en intervjuare som jag antar ställde rätt frågor med mer respekt än vad Kurt verkar ha varit van vid. Visuellt hade den kanske kunnat vara bättre, men jag bryr mig inte. Det som Kurts röst berättar så lugnt och reflektivt höll intresset uppe ändå. Bra låtval också.
LuxLisbon2
2011-08-05
Audiellt är filmen fantastisk, man får lära känna Kurt där han befinner sig 92-93 och följa med när han blickar bakåt. Man får lyssna på musiken som han har lyssnat på, och höra hans röst. Visuellt är filmen tyvärr svag, ibland kändes det mer som att jag lyssnade på en talbok, eller såg på en fangjord musikvideo på youtube. Trots vissa bildsekvenser som passade in i helheten kändes majoriteten som tom utfyllnad.
Ima_Tree
2010-11-09
Jag är nog rätt osubjektiv med min femma. Är du inte insatt både känslomässigt och faktamässigt så är det här nog rätt tråkigt, men för mig som var så fascinerad av den här mannen och hela vågen runtomkring vid den här tidpunkten så här det här fantastiskt meditativt. Du har fel Jonas. De usla intervjuskivor jag lyssnat på går ju inte att mäta mot att få bilder och atmosfär på köpet. Jag snattade t.o.m. Michael Azerrads bok som ung. Barndomsminnen.
jallek
2010-10-22
trevlig
Bandersnatch
2010-03-21
Såg om den. Bättre än jag mindes. Jag gillar verkligen stämningen. Lågmäld och tillbakadragen. Som Unplugged in NY. Modigt och lyckat.
MrSki
2009-11-25
Så sjukt besviken, inte särskilt lyckat å ha foton av Washington rullandes under tiden Kurt pratar. Bra musik dock.
bigmamajama
2009-03-14
Jag älskar Nirvana och Kurtan, men det här var sjukt långtråkigt. Vilken usel ide´ att göra en film där man ska titta på bleka bilder av en amerikans håla medan Kurts röst mumlar i bakgrunden i en och en halv timma.
monsterpop
2008-03-19
är det nån som vet vilka banden som visades i bild var, strax efter att vaselines spelades?
lausse
2008-03-17
Jäklar vad skönt med nåt helt annat. Som en diabildsvisning med en blurrande Kurt i bakgrunden. Och man lyssnar verkligen. Men förvänta er ingen vanlig musikdokumentär - den här innehåller bara intervjuer med Kurt - och inte en enda bild på honom. Snyggt
RobertShaw
2008-03-16
Cobain måste ha lidit av seriös hybris - men jag älskar honom just för att han var så motsägesfull.