3.9

Kvinna utan samvete

Walter Neff säljer försäkringar och blir bekant med Phyllis Dietrichson när han ringer för att förnya hennes makes bilförsäkring. De blir förälskade och inleder ett förhållande. Tillsammans planerar de att mörda Mr Dietrichson för att få ut hans livsförsäkring.

Originaltitel Double Indemnity
Regissör Billy Wilder
Manus Billy Wilder, Raymond Chandler
Genre Thriller, 40-tal, Kriminalare, Film-Noir
Skådespelare Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Byron Barr, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber

jcoke88
2020-06-03
Kulmen av film noir, troligtvis. Till skillnad från många andra filmer i genren självreflekterande och oerhört välgjord.
dudson
2019-09-30
I"M rutten to the heart. En verkligt iskall Noir. Där man känner vindar av falskhet & .girighet,begär. Då huvud-rolls innehavaren känns alltmera snärjd som en råtta i en bur. 3+
Ful_fisk
2019-01-23
Mindes fan inte att den var såhär rolig, stundtals! Men annars samma gamla legendariska noir-klassiker jag minns. Grym film med snygg stämning och en Edward G. Robinson i högform! Nosar på toppbetyget men landar till slut på en stark fyra. Superfilm!
Pi-R
2018-01-14
Bra på alla sätt som en klassisk noir ska vara bra på, och dessutom en extra saltad dialog. För egen del är jag allra mest imponerad av kameraarbete och ljussättning, men skådelspel, manus, och regi är också på helt rätt plats. Möjligen förtjänar den ännu högre betyg (och hade jag sett den vid ett annat tillfälle är det fullt möjligt att den fått det). Att det nu ändå inte blir så beror huvudsakligen på att den aldrig riktigt överraskar – att den gör exakt det den ska, varken mer eller mindre.
2017-10-25
SmithAndWesson
2015-08-19
Såna här filmer är jag så otroligt svag för, måste se den snart!

2015-02-27
Hade förväntat mig mer. Den var bra men nästan sådär tråkigt bra. Filmen safe-ar mycket. finns, inget coolt med den riktigt. Billy skulle bara hållit sig till komedi och låtit dom tuffa grabbarna göra Film noir
bubblo
2015-02-04
Jag gillar filmens extremy witty noir-dialog. Den är inte "naturlig" men underhållande. Ungefär som filmen i stort - hårdkokt, tuff, kvick och underhållande.
2014-12-31
Jag har tidigare gillat det jag sett av Film noir men jag har aldrig som denna gång upplevt något så här bra eller underhållande i genren. Ärligt talat har ett manus och dialog sällan underhållt mig så som denna film oavsett genre. Filmen känns otroligt fräsch och har verkligen åldrats med den ära. Skådespelarna Fred MacMurray, Edward G. Robinson och Barbara Stanwyck imponerar och jag fullständigt älskar filmens sista mening. Detta är ljuvligt bra och kanske borde betyget vara ännu högre. 4+
MaxMackan
2014-11-28
Habilt hantverk. Ganska svag fyra då den inte åldrats kanon och kan kännas unken emellanåt. Dialogerna är på samma gång fantastiska och skrattretande. Men återigen habilt hantverk och jag kan inte fälla den för åldern, när jag kan se precis varför detta är en klassiker.