3.3

Kvinnan i fönstret

Professor Wanley beundrar en okänd kvinnas porträtt i ett skyltfönster. En dag träffar han kvinnan från tavlan, och hon bjuder hem honom. När de sitter och samtalar rusar en man in i lägenheten och blir upprörd av att se de andra två tillsammans. I tumultet som uppstår blir den andre mannen dödligt sårad. Wanley dras sedan in i en mardrömslik härva av mord och utpressning.

Originaltitel The Woman in the Window
Regissör Fritz Lang
Manus Nunnally Johnson, JH Wallis
Genre Film-Noir, Thriller, 40-tal
Skådespelare Edward G Robinson, Joan Bennett, Raymond Massey, Edmund Breon, Dan Duryea, Thomas E Jackson, Dorothy Peterson, Arthur Loft, Frank Dawson

hsimpson
2020-08-17
Åh, underbara Lang!! Och Robinson och Bennett också, för den delen. Jag njuter i fulla drag av denna noir-pärla, inklusive det oförtjänt sågade slutet som passar Robinsons karaktär.
Tonti
2017-05-30
Oklanderlig och högoktanig guldåldershollywood med spänning, bra skådisar och riktigt fint foto. Men såna där sluttvister kan man ju egentligen inte komma undan med. Fram till dess högst engagerande.
2017-04-09
Hela filmen växer sig allt mer in i en stabil fyra och det hänger många lösa trådar i luften som börjar dras åt ordentligt när det hela får en väldigt läglig upplösning. En upplösning som jag känner mig mycket kluven kring. Filmen får ändå en fyra, men kan hända att jag sänker om slutet börjar irritera mig mer...
Hypostas
2016-10-08
Ja slutet var fånigt, men filmen inleds strålande och även om den är lite för övertydlig så är den ändå stämningsfull och spännande. Edward G Robinson är magnifik i huvudrollen.
Ful_fisk
2016-03-16
Spännande och stilig thriller av mästaren Fritz Lang. Ligger stadigt på trean hela vägen, framåt slutet börjar man tumma lite på fyran men så avslutas det hela med något pajas-slut som bara känns korkat. Jag är övertygad om att den slutade tre minuter tidigare egentligen men att testpubliken gnällde sig till ett med publikfriande trams-slut. Okej, det är fortfarande en bra spännings-film, men inte någon av Langs bästa.
KimEkberg
2014-10-07
gillar mest den andra som är likadan fast med förkläde. men den var riktigt spännande ibland, men han är lite väl kaxig och burgen på stork-klubb- mister Robinson.
filmfreak1
2014-07-14
Briljant hjärna som kom på det helt fantastiska slutet.....
AlbinWesley
2014-04-24
Lysande Lang. Tydligt vital för följande noir. Slutet kan förstås uppfattas som sisådär men det finns nåt i det jag gillar. Även om det är samma som i en viss musikalfilm... Fram dit enormt bra, hur som helst.
precineadd
2013-02-03
Mysig men föråldrad, storyn känns rätt standard idag. Flera av Langs mer ojämna film-noir-filmer (som Hangmen Also Die, Ministry of Fear, Secret Beyond the Door osv) är mycket bättre än den här, och har blivit mer intressanta med åren. Slutet är ruttet. Scarlet Street är bättre.
Astrojacob
2012-10-08
Min 24:e Lang och jag bara måste sätta min 12:e Femma, trots egendomlig tvist på slutet. Synd på det knepiga slutet, annars en rakt igenom nervdallrande noir som bitvis var gastkramande. Lang levererade som ingen annan. Hitchcock måste ha njutit när han såg Lang. FEM.