3.2

Kvinnan i huset bredvid

Den lyckligt gifte Bernads stillsamma liv blir kaotiskt när hans forna älskarinna Mathilde flyttar in med sin man i huset bredvid. Återigen hamnar Mathilde och Bernard i passionens förgörande grepp. Relationen blir mer och mer brutal och till slut tar Mathilde ett mycket drastiskt beslut.

Originaltitel La femme d'à côté
Alternativ titel The Woman Next Door
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean Aurel, Suzanne Schiffman
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Gérard Depardieu, Fanny Ardant, Henri Garcin, Michèle Baumgartner, Roger Van Hool, Véronique Silver, Philippe Morier-Genoud

Skapad 2020-02-14 av weng-weng
Truffaut hittar tonen och skärningspunkten mellan erotisk laddning och thriller. Mathilde (Fanny Ardant, vid tidpunkten Truffauts partner) och hennes man Philippe (Henri Garcin) flyttar in i huse...   Läs mer »

HerrNenne
2020-02-22
Lyckades aldrig fånga mig överhuvudtaget.
goeran
2015-06-28
François Truffauts La femme d'à côté från 1981 är gediget hantverk men storyn är lite banal. Två lysande skådespelare i huvudrollerna, Fanny Ardant och Gérard Depardieu, gör filmen sevärd.
precineadd
2014-06-24
en till besvikelse från den sena delen av truffauts karriär. besynnerligt intetsägande.
sirkurt
2010-10-15
Truffaut bygger upp en liten värld.
Albion
2009-12-17
"With or without you, I can't live with or without you", U2s magnifika textrader kommer osökt till mig efter att ha sett denna finfina Truffaut-film. Otrohet tilltalar mig föga i verkligheten men filmmediet kan ibland få till historier i ämnet som på olika sätt ändå är fängslande och sevärda och detta är ett bra exempel på det. Detta blir en stark 3;a, dvs 3+
LaszloKovacs
2009-11-25
Truffauts aspekter på kärleken är värda långa och tjocka avhandlingar. Han är besatt av hur ont den kan göra. Depardieu och Ardant gestaltar hans besatthet och det kan jävlar inte varit lätt!
erosagape
2009-10-27
Frånsett att jag inte gillar otrohetshistorier var det en mycket bra film. Tiden bara spratt iväg och så var det plötsligt dags att ila till tåget. Slutet gott, allting gott, sägs det. Dvs: jag hann till tåget.
TobiasRydén
2008-09-13
Utgör tillsammans med "Sista tåget" och "Äntligen söndag!" Truffauts 80-talsfilmer. De är ungefär lika bra. Det som saknas i denna och i de övriga två är fräckheten och originaliteten. Den här filmen liknar visserligen inte vilken annan som helst, men för att vara Truffaut är den i sin helhet lite banal. Vissa scener är dock träffsäkra och minnesvärda, inte minst då Depardieu goes bananas på festen (han går bananer även i "Sista tåget", han är bra på det).
jep
2008-08-02
Den så jäkla proffsigt gjord. Truffaut ser till att man aldrig tappar intresset. Det händer små oväntade detaljar i nästan varje scen ( som att någon statist går förbi) som gör att man inte förlorar koncentrationen. Det är mer än att man kan säga om många andra franska filmer.
ezeikel
2008-01-31
Annorlunda Truffaut. VEt inte om det àr positivt eller negativt men jag skull aldrig kunna ha gissat, annat àn pà skàdespelarna, att det var Truffaut som stod fòr regin.