4.1

Kvinnan i sanden

En entomolog på jakt efter insekter fastnar i ett stort hål i öknen. Där träffar han en kvinna. Livet som en evighet i en sandgrop.

Originaltitel Suna no onna
Alternativ titel Woman in the Dunes
Regissör Hiroshi Teshigahara
Manus Kôbô Abe
Genre Drama, Thriller, 60-tal
Skådespelare Eiji Okada, Kyôko Kishida, Hiroko Ito, Koji Mitsui, Sen Yano, Ginzô Sekiguchi

Albion
2020-06-09
En synnerligen klaustrofobisk filmupplevelse om insektssamlaren som själv blir fångad i fällan. Fint berättad med en stark närvaro och man kan riktigt känna hans frustration. Möjligen något i längsta laget. Betyget blir en 4;a
Ful_fisk
2019-07-28
Är inte lika lyrisk som många andra tycks vara kring denna film, men visst var bilderna på sanden balla och överlag är det en snygg, tät och bra thriller. Blev dock aldrig helt engagerad och innehållet motiverade aldrig riktigt längden; man hade nog lätt kunnat kapa en halvtimme utan att missa något viktigt. Men det är kanske mest förväntningarna som var så högt ställda.
Ful_fisk
2019-07-28
Hypostas
2016-09-10
Jag mår tyvärr väldigt dåligt av att se den här typen av klaustrofobiska filmer, så jag kan inte tyvärr inte njuta alls trots att det här är väldigt välgjort på många sätt.
Galivan
2015-07-30
Såg den för 10-12 år sen men var nog rätt avstängd då. Lång men välgjord och estetiskt intressant. Tveksamt slut, mer en effektfull poäng än trovärdigt, men okej.
hestret
2015-01-14
En unik och sant skräckinjagande film. Har både intressant text och subtext - många lager. Musiken är bland det bästa som gjorts i någon film. Och sanden är kvävande. Skräck, spänning och full med värdefull "strangeness". 94/100
saggesaliv
2014-03-11
Oj, detta var verkligen en speciell film. Jag har aldrig sett någonting som den. Det psykologiska spelet är otroligt starkt och påverkar mig väldigt då jag sitter och känner den instängda klaustrofobiska paniken som mannen känner. Det psykologiska är hela tiden där och vi får bevittna hur mannens psyke över tid ändras mer och mer. Att fotot är något otroligt unikt är bara positivt, det är sand och sand och sand och ännu mera sand. Att man kunde göra sand så intressant kunde jag aldrig tro. Sanden blir som ett fängelse, som ett hot, som fienden. Det metaforiska blir därför väldigt snyggt invävd i det psykologiska, då sanden var anledningen till att mannen reste dit, men blir senare hans fiende. Nästan precis allting sitter perfekt i denna filmen. Det är såhär en thriller ska se ut, för jävlar vad den eggar på mitt psyke - svår att ta sig igenom men aldrig tråkig. Jag sitter hela tiden på nålar,m men är ändå avslappnad. Motsägelsefullt? Ja, jag vet. Sceneriet är hela tiden magnifikt, och alla insekter som kryper upp ur sanden blir otroligt intensiva och passar bra in i den mystiska stämningen. Scenen framåt slutet, jag ska inte spoila, men den innehåller masker på byborna, den scenen är ren magi - klippningen samt ljudklippningen och ljudet, tempot, skådespelet intensiteten och skammen som finns i den scenen, wow, superbt och enastående. Jag är såld. Jag blev mycket positivt överraskad av denna film då jag inte hade jättestora förväntningar. En stark 9/10.
saggesaliv
2014-03-04
Otroligt nära femman. Starkaste fyran (eller nian) jag någonsin givit ut. 9.3 har den för mig. Underbar film, ett konstverk och ja faktiskt ett mästerverk.
AlbinWesley
2013-09-30
Femman är inte långt borta alltså. Att göra något så djupsinnigt så enkelt, definitivt genialt. Fasligt snygg och rent av spännande i vissa stunder. Långa långa scener i lågt lågt tempo men ändå går det undan. Flera månader. Tiden är ett väsentligt tema. Ja jisses, så bra.
Teolinda
2012-12-08
Överdriv inte nu. Men visst var det en bra film! Lite seg bara,