2.9

Kvinnodröm

Om modedirektrisen som lämnar sin älskare och om fotomodellens eftermiddag med en uppvaktande äldre herre.

Originaltitel Kvinnodröm
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme, Inga Landgré, Benkt-Åke Benktsson, Sven Lindberg, Kerstin Hedeby

RustyFilm
2021-12-08
Ett tamt drama om två kvinnor med kärleksbekymmer. Det är svårt att hitta några ljuspunkter i det här, kanske i så fall några bildkompositioner som är filmiskt riktigt bra tagna under tågresan till Göteborg. Men det är ju små detaljer. Den bärande berättelsen är ointressant och tröttsam. Det här är gjort innan Bergman etablerat sitt långa samarbete med Sven Nykvist. Det är Hilding Bladh som står för fotot här, och det riktigt bra.
2021-10-14
Nja, inte en av Bergmans bästa filmer...
Albion
2018-07-23
En ganska medioker historia det här. Gunnar Björnstrand gör väl ingen människa glad i denna tramsrollen och Harriet Andersson spelar som vanligt den naiva, unga flickan som verkar vara lite bakom flötet. Därtill lite krystat desperata situationer. Nja, betyget blir en 2;a
haajen
2018-07-15
På tok för lite Dahlbeck vilket är synd då det är hennes story som engagerar mest. Flera scener som imponerar rent visuellt och slutbilden på Dahlbeck är superb. Filmen dras ner lite av Anderssons story som är lite för ojämn (dock är scenen med systern fantastisk!).
paninaro
2018-07-03
Lite av en bagatell med med ett ganska ordinärt tema berättat ur två olika kvinnors perspektiv. Men Harriet Andersson är givetvis bra, likaså Gunnar Björnstrand. Scenerna på Liseberg är nog bäst. Men att få lyssna på Harriet in persona före och efter filmvisningen var en upplevelse, vilken kvinna! Så otroligt imponerad av hennes liv och karriär.
labi
2018-05-08
Gentzel och Hedeby kunde Bergman ha avvarat och Benktsson är bäst när han är tyst. Annars lysande skådespeleri rakt igenom. Andersson och Dahlbeck har väl aldrig varit vackrare? Ser man spår av Audrey Hepburns prinsessa på vift i Anderssons styling? En svag 4.
Strongbow
2015-11-02
Svag trea för att vara Bergman. Habilt på många plan och stabila skådespelarinsatser men det bränner aldrig riktigt till på djupet.
Gigi1943
2015-01-27
Jajamänsan Raimo_1985 visst är det Carl Gustaf (även om jag inte ser hans namn ovan i skådespelaruppräkningen), svårt att ta miste på en av våra främsta i sin genre. Det här är ju en småtrevlig film men mest kommer jag att minnas den fina ljussättningen!
triakel
2014-06-28
Gunnar Björnstrand är briljant som alltid.
ThomasEngstrom
2012-11-19
Trevlig bagatell med bra skådespelarinsatser. Härligt foto! Och skönt Bergmansk dialog:-)