3.5

Kvinnoorkestern

En orkester; bestående av kvinnliga fångar i Auschwitz, skonas från döden av nazisterna. I utbyte måste de spela lugnade musik för fångarna som är på väg till gaskammaren.

Originaltitel Playing for Time
Regissör Daniel Mann
Manus Arthur Miller
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Vanessa Redgrave, Jane Alexander, Maud Adams, Christine Baranski, Robin Bartlett, Marisa Berenson, Verna Bloom, Donna Haley, Lenore Harris, Viveca Lindfors, Mady Kaplan, Will Lee, Anna Levine, Melanie Mayron, Marcell Rosenblatt

mammene
2019-06-05
Den tar sig precis över till en fyra, det är en film som följer med och som skapar intresse att efterforska i. Tydligen tyckte den verkliga Fania Fenelon Goldstein att filmen var för förmildrande. Kanske en avvägning om hur dokumentärt det ska vara för ett drama. Man lyckades mycket bra att få fram de slitningar som framträder när människor trängs ihop och utsätts för livsfara, rädslans ansikten. Hur olika man hanterar det, inte alltid så vackert. Det låg en psykologisk spänning och dallrade och än en gång får man tänka, hur kunde det ske. Mycket bra rollprestationer
2018-03-21
Jag tycker alltid sådana här filmer är så jobbiga att se, snyft!
silvertrain
2017-08-19
En till intressant, spännande och otäck film om förintelsen och Auschwitz. Såna här filmer får en verkligen att tänka till om mänskligheten. Gillar slutet mycket också.
Paramis
2014-02-25
Första halvtimmen är gripande och välgjord. Men filmen blir för lång och utdragen. Jag tror kvinnor uppskattar denna mer. All sång och djupa samtal blir bara för mycket. En scen jag kommer ihåg är skopåklädnaden.
Slowdive2
2013-01-16
The british are here! utropas det i slutet. Det får väl tala för sig självt. Och så en nationalistisk hyllningssång till Frankrike - där pogromerna var nära att ske innan de orkestrerades av nazisterna i Tyskland. 1980, när jag 10 år hade jag nog blivit väldigt gripen av den här filmen. Jag uppskattar de snygga växlingarna mellan 'arkiv'scener' och själva spelfilmen. Det är också delvis intressant hur man tematiserar över humanistiska frågeställningar. Miljöerna från koncentrationslägret känns också intressanta. Men jag antar att även dessa kan ifrågasättas. En film gjord med i förhållandet till dagens filmen lägre budget. Det i sig känns uppfriskande jämfört med svulstiga hollywoodproduktioner. 1980 kunde man säkert skapa meningsfulla diskussioner utifrån en film som detta. Men faktaläget har nog förändrats avsevärt sedan dess.

2009-07-04
Vanessa Redgrave är fantastisk.
Andy_B
2005-06-06
den starkaste och ärligaste om förintelsen....
TGH
2005-06-05
En mycket stark och välspelad tv-film.