2.6

Kvinnor i fångenskap

Mary och Viola är väninnor. Mary förälskar sig i småförbrytaren Roland som övertalar flickorna att stjäla kläder i en affär. De avslöjas.

Originaltitel Kvinnor i fångenskap
Regissör Olof Molander
Manus Margit Palmær, Sven Stolpe
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Gunnar Sjöberg, Elsie Albiin, Margot Ryding, Hampe Faustman, Barbro Hiort af Ornäs, Sigurd Wallén, Erik Rosén, Gunn Wållgren, Hjördis Petterson, Marianne Löfgren, Hilda Borgström

Albion
2021-04-01
Ett riktigt lågvattenmärke i sitt försök att balansera moralfrågor på ett sätt som känns mycket propaganda. Resultatet blev i alla fall inte bra. Betyget blir en svag 2;a, dvs 2-. 31/3
dudson
2019-01-14
Skönt tids dokument om en svunnen tid. Alla snackar Sthlmska med övertydlig brytning. Dom "kriminella" svinen är verkligen sviniga, då spec Roland, sicken liiiirare, Annars avhandlas dom kristna värderingarna kontra ligist -leverne. Fy fan för att leva på denna tiden.. Kvinnsen är nerv svaga -värre" Älskar scenen i klädbutiken där den nerv bitcheen gråter ur sig. Episkt") Prästen var en förjävla bra skådespelare!! 3+
Memmem
2016-07-19
Skickligt spelat socialdrama! Filmen behandlar ungdomsbrottslighet, kvinnor dömda till fängelsestraff och en prästs möjlighet att påverka internerna. Manuset, som skrivits av bland annat Sven Stolpe, beskriver rätt väl dessa frågor. Två konfirmander, Mary och Viola, blir förtjusta i en 21-årig småbrottsling, Roland. Han lovar dem ett spännande liv tillsammans med honom, men tvingar dem i stället att hjälpa honom begå brott. Den känsliga Mary har svårt med detta, men gör som han säger, då hon säger sig älska honom. Viola är betydligt tuffare. Efter ett försök till stöld av en klänning i en affär, blir alla tre fast. Väl spelat av framför allt Gunnar Sjöberg som prästen och Elsie Albiin som Mary. Gunn Wållgren gestaltar väl den tuffa Viola. Det är extra roligt att se henne från sitt debutår som filmskådespelerska. Väl och nyanserat regisserat av Olof Molander. Bilder från privathem, restauranger, fängelser och Johannes kyrka i Stockholm. Betyg: 3½+
yrkeschaufföre
2012-10-11
Kanske inte vad jag behövde efter en lång dag, snygg och välspelad men naiv och TRÅKIG.
kennert
2009-12-13
Den håller fortfarande.
mammene
2009-12-12
Prästens slutord: Det finns inte en människa som inte har en bit hjärta inne i sig, det var väl den röda tråden genom filmen. Allt kändes väldigt naivt och det var en gammal film. Det då som nu framgår att busarna är väldigt hjärnlösa, fast här fanns det ändå en tro på godheten. Men det är intressant att se äldre filmer och se hur skådespelarna och även skådespeleriet har förändrats, jag är inte säker på att det alltid är till det bättre.
goeran
2009-12-09
Socialt snyft som nog passar bäst för visningar på kyrkliga symöten. Men Gunn Wållgren är bra.
jep
2009-12-08
Positivt överaskad. Fram till sista tjugo minuterna är det en rätt osentimental ungdomsskildring som skulle kunna vara giltig även idag men sista delen är för moraliserande. Bra skådespeleri överlag och ett snyggt foto.
Divida
2008-01-08
En ganska bra film. Det dåvarande gifta paret Gunn Wållgren och Hampe Faustman gör mycket bra ifrån sig. Intressant att jamföra denna film med den betydligt nyare filmen "Den nya människan". I båda filmerna skildras nämligen ungdomsanstalter.
carnevil
2004-06-17
Underhållande "Ungdom på glid-film", med ingrdienser som: swingpjattar, danshak, kriminalitet, splittrade o dysfunktionella hem, tonårsgraviditet etc.