3.5

Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott

En kvinnas älskare lämnar henne och hon försöker få tag på honom för att ta reda på varför han stuckit. Hon konfronterar hans fru och son, vilka inte vet mer än hon. Samtidigt är hennes väninna rädd att polisen letar efter henne p.g.a. hennes kriminella pojkvän. De pratar med en kvinnlig advokat, vilken visar sig vara älskarens nya älskarinna, och alla stigar fortsätter att korsas på ett väldigt komplicerat vis.

Originaltitel Mujeres al borde de un ataque de nervios
Alternativ titel Women on the Verge of a Nervous Breakdown
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Carmen Maura, Julieta Serrano, María Barranco, Kiti Manver, Rossy de Palma, Guillermo Montesinos, Chus Lampreave, Eduardo Calvo, Loles León, Ángel de Andrés López, Fernando Guillén, Juan Lombardero
Betygsantal 2043

Yakuza145
2019-05-11
Såg den 1:a gången med mamma på bio när jag var 7 år, så då förstod jag inte allt. Men tyckte dock redan då att den var bra. Senare som vuxen, begrep jag mer när jag såg den. Den är rolig och härliga karaktärer.

2017-11-26
De tidlige Almodovar er ikke like bra som de senere. Men meget fint bildespråk i denne. +3.
idaho1981
2017-09-24
Fullständig galen och samtidigt underbar film med fantastiska karaktärer som man inte kan låta bli att tycka om och heja på. Märks tydligt att det är Almodovar. Stark fyra
MrPraline
2015-11-16
Rätt härlig film, sköna karaktärer och lite småkul. 3/5
malin93
2015-06-26
Framför allt en väldigt rolig film! Filmen kändes väldigt välskriven och det blir aldrig tråkigt. Allt löses på ett bra sätt. Händelserna är kanske inte så realistiska men vad gör det?
MaxMackan
2015-03-05
Skulle säga att detta är alldeles för välskrivet och välgjort för att vara buskis. Rolig smart intrig som sammanbinder vrickade karaktärer och löser sin huvudkonflikt på ett inspirerat sätt, men jag skrattar nog mer åt många av bilderna som är underbart komponerade med färgexplosioner in absurdum och galna kostymer som ger helt skruvade bilder.
lucas
2015-02-14
Känns riktigt buskis som tidigare personer påpekat...man får nog inte ha så höga förväntningar. Väldig seg början.. den tar sig lite med några halvroliga buskis scener. Men jag kan inte rekomendera denna...
Ehrmann
2014-12-07
Är märkligt sugen på gazpacho
2014-05-03
Så detta är alltså Almodóvars flaggskepp? Kulturtantsfars som inledningsvis mestadels är tråkig och mot slutet irriterande dålig. (3/15)
Ful_fisk
2013-12-31
Överraskningseffekterna orsakade kanske inte samma gapskratt vid denna omtitt, men det är fortfarande en jävligt kul och skön rulle. Almodóvars bästa film, massor av snåriga intriger och galenskaper som binds ihop på ett hysteriskt underhållande sätt. Så jävla bra.