3.3

Kvinnorna

Handlingen kretsar kring en grupp skvallervänliga kvinnor från överklassen som mer än gärna spenderar sina dagar på skönhetssalonger eller jagande efter modeshower. Lyckan sätts på prov när Mary får reda på att hennes man har en affär med en annan kvinna. Filmen har enbart kvinnliga skådespelare.

Originaltitel The Women
Regissör George Cukor
Manus Anita Loos, Jane Murfin
Genre Drama, Komedi, 30-tal
Skådespelare Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Mary Boland, Paulette Goddard, Phyllis Povah, Joan Fontaine, Virginia Weidler, Lucile Watson, Marjorie Main, Virginia Grey, Ruth Hussey, Muriel Hutchison, Hedda Hopper, Florence Nash, Cora Witherspoon

KimEkberg
2017-08-11
högt och lågt alltså. usel moral i slutändan. men gillar greppet. hade bara sett en film där det bara var män framför kameran och kvinnor bakom den.
tksoul
2016-05-10
"Heaven knows it's marvelous being able to spread out in bed like a swastika. "
goeran
2015-01-11
George Cukors The Women från 1939 är en hysteriskt underhållande dramakomedi från Hollywoods glansdagar. De vassa replikerna vinner genom luften och då har man lätt överseende med att filmens moralsyn kanske är lite daterad idag. Den jag gillar allra bäst av skådespelarna är Rosalind Russell som den elaka och intriganta Sylvia Fowler.
Gigi1943
2014-09-27
Det här var tröttsamt i överkant, tyckte inte att nånting var roligt. Bara kul att se dessa tjusiga gamla skådisar coh detta var då och då njutbart, men det stannar vid en tvåa (hade gett den en etta tidigare men efter omtitt höjde jag betyget en aning).
filmfreak1
2013-09-12
Panik när den aldrig tar slut, att jag sätter ett godkänt betyg, beror på att jag zonade ut alldeles för ofta för att göra en rättvis bedömning
dr_Robert
2013-08-14
Tidvis märks filmens ålder i en moraliserande ton, men om man bortser från denna randanmärkning är filmen hysteriskt rolig. Den som är förtjust i oneliners har en högtidsstund framför sig
voyageur
2012-09-18
Vilken besvikelse. Inte ens Crawford och Shearer kan höja betyget till ett sådant här manus.
NoWireHangers
2010-09-06
För lång film som har sina ljuspunkter och bra skådespelerskor. Marjorie Mains insats är en höjdpunkt.
kennert
2008-08-18
Alldeles för mycket filmad teater.
DivineAmore
2008-01-19