3.4

Kvinnorna kring kungen

En humoristisk krönika över den berömde 1500-talsmonarken Henrik VIII. Filmen tar sin början när hans andra hustru Anne Boleyn skall avrättas och giftermålet med den mindre begåvade Jane Seymour planeras. Föga anar kungen eller folket att det kommer att bli tre fruar till...

Originaltitel The Private Life of Henry VIII
Regissör Alexander Korda
Manus Lajos Biró, Arthur Wimperis
Genre Biografi, Komedi, Drama, 30-tal
Skådespelare Charles Laughton, Robert Donat, Franklin Dyall, Merle Oberon, Elsa Lanchester, Miles Mander, Wendy Barrie, Binnie Barnes, Everley Gregg, Laurence Hanray, John Loder, William Austin, Claud Allister
Filmnummer 20233

2015-01-09
Här får vi följa raden av kvinnor i Henrik VIII:s liv vilket är underhållande att följa då man här bjuder på en hel del humor. Så om man, som jag, har sett en drös av dramafilmer om Henrik VIII så var detta en skön förändring. Därmed inte sagt att man inte samtidigt får ta del av en del av Henriks våndor också. Charles Laughton är helt underbar i huvudrollen och om jag beundrade honom tidigare så är det inget mot efter detta. 4+
Mikka
2012-05-07
Jag är hemskt besviken; jag tyckte varken att den här var speciellt underhållande eller dynamisk. Inte heller ger det en speciellt bra bild av det historiska. Jag hade väntat mig mer.

2012-05-02
Laughton tar, som så ofta, i för allt vad tygen håller, och det gör ju inte filmen tråkigare. Lite odynamisk och statisk i längden dock.
Astrojacob
2011-07-12
Ett enda namn räcker för en Fyra - Charles Laughton. Dessutom flera kul biroller, kända från "Bride of Frankenstein", "Goodbye, mr Chips" o Hitchcocks "Sabotage". Nominerad för Bästa Film och Laughton där han fick sin välförtjänta Oscar. Filmen visar en mer sårbar och känslig kung än det blodiga rykte han fick. Detta sköter Laughton magnifikt. Bra Fyra.
mattarello
2011-06-14
Laughton är utan tvekan filmens stora behållning!
hsimpson
2010-04-01
Snygg och underhållande film, som dock blir lite väl seg under andra halvan. Stark trea.
kennert
2009-09-20
Tänk,man kunde även på den tiden !!
goeran
2009-09-17
En charmig och underhållande kostymfilm (men med mörkare stråk under den glättiga ytan). Den magnifike Charles Laughton fick välförtjänt en Oscar för sin insats i filmen.
jep
2009-09-11
Välspelad med glimten i ögat.
margl
2009-09-05
Den strålande Charles Laughton som levnadsglad och temperamentsfull engelsk konung, närmare bestämt Henrik VIII. Laughtons framställning är som filmen i helhet mustig och överdådig, i en scen sitter Henrik vid gästabudsbordet och sliter sönder en stekt fågel med händerna, kastar ben omkring sig, stänker flott på sina bordsgrannar samtidigt som han beklagar sig ljudligt över att finkänslighetens och de fina sedernas tid är förbi.