3.2

Kvinnostaden

En affärsman finner sig fången i ett bisarrt hotell och hotas av ett antal kvinnor.

Originaltitel La città delle donne
Alternativ titel City of Women
Regissör Federico Fellini
Manus Federico Fellini
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Marcello Mastroianni, Anna Prucnal, Ettore Manni, Bernice Stegers, Donatella Damiani, Jole Silvani

fisk0
2023-10-01
Lite svår att bedöma. Bra som Fellinifilm, fast så bunden vid katolsk- och italiensk kultur att det är svårt att relatera till. Många tillbakablickar såväl för huvudpersonen som till andra filmer, och en del kulturella associationer som jag sett i annan italiensk film, men inte vet vad det gemensamma ursprunget är. Första scenerna var sådär, men det började ta fart vid bilflykten, och nöjesfältsegmentet tyckte jag väldigt mycket om. Det är nära fyran, men tror det lutar åt en stark trea.
2014-08-13
I vanlig Fellini-anda är det långt och underligt, och jag blir inte helt klok på vad han verkligen ville få sagt, men detta är definitivt en intressant och speciell film. Rätt fascinerande och otrolig scenografi som bara blir mer och mer storslagen så länge filmen pågår.
bubblo
2013-01-12
PS. Angående den gamla filmaffischen: jag skulle verkligen vilja leva i en tid där en ny Fellinirulle beskrivs som "En ny, het storfilm!"
bubblo
2013-01-09
Innan alla mansaktivister går bananas av lycka och tror att "här har vi Fellini på vår sida mot statsfeminismen!!" - så kom ihåg att Fellini är smartare än så. Fallosmannen instängd i sitt slott med sin machismo , sin porr och sin bitterhet är ju urbilden för Pär-Ström-mannen! Och även denna extrema typ framstår ju som lika galen han, som de galna ideologerna på kvinnosakskonferensen!
Martin_Sj
2012-10-01
Läste att någon skrev att den var reaktionär. Tvärtom är det det en revolutionerande film och en hyllning till kvinnan. Fellini hyllar kvinnan t o m så mycket att han vågar driva med både kvinnorna som sådana och feminismen. Detta är ett fullfjädrat mästerverk på alla sätt och vis och bevisar Fellinis storhet.
Ninonette
2010-09-21
Vill genast påpeka att det är en stark trea jag ger, nästan fyra. Jag älskar Fellini och är själv förvånad över att betyget blir såhär lågt - men filmen kändes faktiskt en smula... Tja, ojämn, lång? Jag saknade sammanhang -- och jag är inte den första som brukar skrika efter sammanhang, något måste inte ha ett sammanhang för att jag ska fatta poängen, men just här föll det sig såhär. Annars är det en intressant och ofta underhållande film med en Mastroianni som naturligvis alltid är värd att se.
Ola_Schubert
2010-02-05
Gillar den första biten med radikalfeministkonferansen på hotellet. Ute i Europa kan man skratta åt de ideologiska dumheterna. Men i Sverige kan vi hålla oss för skratt då dessa ideologiska dogmer upphöjts till vår statideologi. Men sedan följer något som, i princip, uppfyller alla mina fördomar om surrig och teatralisk italiensk buskis. Dock är vissa sekvenser lite småintressanta. Det italienarna inte glömt bort, i motsatts till oss, är att även kvinnor har en föga sofistikerad sexuallitet. Däremot så har nog varken svenskar eller italienare någon större koll på hur vårat "Kärsedkomplex" fungerar. Kunskapen om detta är, i högsta grad, selektiv, och gynnar t.ex. könsfördomar, åt båda hållen. En mycket svag trea får det bli för en film som blir allt för surrig. Duger dock till ströunderhållning om man står ut med detta.
labi
2009-07-21
Jag är ledsen, men jag kan inte ge mer än en trea - trots att vi snackar Fellini. Upplägget är genialt, men filmen är i mina ögon för lång och vissa scener, t ex ungdomsbrudarna i bilarna, kunde kortats ner avsevärt. Visst kan drömmar vara så här burleska, men hur kul på en skala är det att titta på? Gillar Fellinis idé om att göra en film om feminism, men jag blev bara bitvis hänförd. Bäst är situationerna där Mastroianni hamnar i underläge, och där kvinnorna använder traditionellt manliga härskartekniker, som t ex när han blir utsatt för sexuella trakasserier av den bastanta tanten som sköter värmepannan på hotellet. Där tvingas M:s karaktär inta en position som vi är mer vana att kvinnor har. Jag ger höga betyg till filmer som berör, men den här grep inte riktigt tag.
LaszloKovacs
2009-03-29
Fellinis sista kraftansträngning bemöttes på sin tid med ett -Far åt helvete gubbjävel!!!.... Efter den omgången vågade Fellini bara göra gulliga filmer som "Och skeppet går..."
NeZa
2008-11-04
Fräsch film som växte i mina ögon ju längre jag såg. Fellinis annorlunda perspektiv på verkligheten underhåller och intresserar mig alltid. Kvinnostaden är inte lika pregnant, gripande och vacker som exempelvis Det ljuva livet, La strada och Satyricon men till skillnad från dessa visuella skönheter behandlar Kvinnostaden könsroller och samhällsproblem, med en fantasifull humor. Men vi återser självfallet episoder av sentimental surrealism, sexuella frestelser och impulser. Kvinnostaden är föga oväntat en färgglad lång dans som man aldrig vet vart den ska sluta.