3.6

Kwaidan

Fyra olika berättelser om övernaturliga krafter i gamla tiders Japan vävs samman i denna episodfilm med poetiskt bildspråk.

Originaltitel Kaidan
Alternativ titel Ghost Stories, Ghost Story, Hoichi the Earless, Weird Tales
Regissör Masaki Kobayashi
Manus Yôko Mizuki
Genre Drama, Skräck, Fantasy, 60-tal
Skådespelare Takashi Shimura, Ganjiro Nakamura, Tatsuya Nakadai, Rentarô Mikuni, Katsuo Nakamura, Michiyo Aratama, Misako Watanabe, Keiko Kishi, Kin Sugai

myslas
2020-05-17
Väldigt snyggt och stämningsfullt.
hsimpson
2020-05-02
Bland det mest trollbindande och stämningsfulla jag någonsin sett. Mästerverk!
haajen
2020-03-15
Ok, den har narrativa brister men visuellt hör den till det mest magiska jag sett. Andra episoden, Woman of the snow, är oförglömlig. En film som en inte glömmer när man väl sett den.
andmoreagain
2018-07-02
Supersnygg och rik på stämning, precis som väntat! Men spökhistorierna i sig är inte så jättespännande.
Solidus
2016-08-08
För de som förväntar sig skräckfilm i samma andra som t.ex. "The Ring" eller "The Grudge" kan söka sig vidare. Detta är mer en rysare alt psykologisk skräck. Filmen är väldigt nedtonad, men i det lilla som filmen rör sig med så har filmteamet gjort ett riktigt bra jobb med kulisserna. Det blir charmig och atmosfäriskt på samma gång. Jag gillar historierna, däremot anser jag att den tredje berättelsen,"Hoichi the Earless", blir seg och utdragen på grund av för mycket speltid. För att sammanfatta det hela så känns detta som en japansk Hammer där mycket tyngdpunkt läggs på atmosfär.
martineden
2016-08-07
KOMPLETTERANDE KOMMENTAR: Nu har jag då sett denna igen och känner att jag behöver revidera min kommentar lite. Jag tycker fortfarande att det är ett mästerverk, men jag insåg att den tredje delen i filmen, "Hoichi the Earless", i och med att den är så lång förstör filmens rytm något. Jag tycker fortfarande att delen är den bästa och att den är perfekt regisserad etc, men den rubbar helheten. Filmen stannar av lite och hade tjänat på att den episoden trimmats ner något. Jag gillar delens prolog med sångframförandet, men i dramaturgiskt avseende är det onödigt att vi hör sången igen under filmen. Jag lägger till en litet minus efter toppbetyget. 5-
BrutusBeefcake
2015-10-28
Lite överskattad tyvärr...Hade hoppats att detta skulle vara undantaget bland episodfilmer som inte är ojämna. Men dessvärre var det inte så. Första delen var verkligen inte bra, ointressant historia med dåligt ljud och tafflig klippning. Nummer 2 är bra och riktigt fin scenografi. Den odiskutabla stjärnan är dock nummer 3 som är riktigt jäkla bra, Hoichi the Earless var verkligen en fantastisk historia, oerhört snygg och välgjord och jag skulle aldrig kunna tro att första episoden är från samma regissör och samma film. Verkligen klasskillnad. Sista delen är mystisk och stämningsfull, men lite för kort. Sammantaget en stark 3:a. (9/15)
Astrojacob
2015-08-02
Fascinerande och otrolig design med miljöer och atmosfär. Annorlunda episoder men ingen egentlig "horror". Dock helhetsintryck mycket positiv upplevelse o stark Fyra.
martineden
2015-07-07
*HÖJER FRÅN 4 TILL 5* Efter att ha sett denna igen är det bara konstatera att det är ett odiskutabelt mästerverk! Allt är verkligen första klass och det är förmodligen den bästa omnibusfilmen någonsin!! Helt fantastiskt!!! Kobayashi är verkligen en av det verkligt stora! MÄSTERVERK!!!
MaxMackan
2015-04-13
Snyggt och välberättat. Växer ju mer distans jag får till den. Det är snudd på mästerverk.