3.1

L' Anglaise et le duc

Grace Elliot är en engelsk Lady med stort kontaktnät som lever i Paris under den franska revolutionen. En gång i tiden var hon älskarinna till Hertigen av Orléans, kusin till Kung Louis XVI, och han är fortfarande hennes närmsta vän. Hertigen stödjer revolutionen, men Grace sympatiserar med kungahuset. Utan hertigens vetskap räddar Grace, med risk för sitt eget liv, en adelsman undan guillotinen. Senare dömer hertigen, med sin utslagsröst, kungen till döden, vilket skakar Grace djupt. Paris är i uppror och Grace beslutar sig för att återvända till England, men innan hertigen hinner ordna ett pass åt henne blir hon arresterad när ett avslöjande brev hittas i hennes hus.

Originaltitel L' Anglaise et le duc
Alternativ titel The Lady and the Duke
Regissör Eric Rohmer
Manus Eric Rohmer, Grace Elliott
Genre Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Jean-Claude Dreyfus, François Marthouret, Lucy Russell, Léonard Cobiant, Caroline Morin, Alain Libolt, Charlotte Véry, Rosette, Héléna Dubiel, Daniel Tarrare

Gigi1943
2013-05-10
Aha, det var digitala bakgrunder, bra att få veta för jag trodde de hade målat kulisser (men det gjordes väl förr i världen). Det störde inte speciellt mycket men jag tycker att det var ganksa taffligt skådespeleri, det kändes oengagerande men blev ändå lite spännande eftersom jag inte kände till denna "lady" (var hon en verklig person?), dock stör det mig att översättningen av titel med "L´anglaise" översatts som Lady när det borde hetet "Engelskan", men man får väl inte vara alltför petig. Ursäkta min bristfälliga franska.
goeran
2009-05-20
En mycket bra historiskt drama från Skräckväldets år som bygger på verkliga händelser. Lucy Russell är mycket bra som Grace Elliot liksom också Jean Claude Dreyfus som hertigen av Orléans ("Philippe Égalité").