Det gröna rummet

I en fransk småstad på 20-talet arbetar Julien Davenne som journalist Hans fru Julie dog för tio år sen. I ett grönt rum samlar han alla hennes tillhörigheter. När en brand förstör rummet renoverar han ett litet kapell och dedikerar det till Julie och hans andra döda anhöriga.

Originaltitel La chambre verte
Regissör François Truffaut
Manus Jean Gruault, François Truffaut
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare François Truffaut, Nathalie Baye, Jean Dasté, Patrick Maléon, Jeanne Lobre, Antoine Vitez, Jean-Pierre Moulin, Serge Rousseau

hsimpson
2020-08-24
Nej, det var mycket vattentrampande här. Såpass att jag inte orkade se hur den slutade, trots intressant tema och några intressanta dialoger.
martineden
2018-09-19
[rek. 4] En mycket stämningsfull och stark film. Jag tycker faktiskt Truffaut själv funkar riktigt bra i huvudrollen och filmen är en oerhört fascinerande och somber berättelse som ändå på något sätt har en lysande dignitet. Även om jag som helhet gillar filmen tycker jag att i vissa avseenden trampar lite vatten och aldrig når upp till den dramatiska udd som filmen dock på ett stilfullt sätt förbereder för. Det är dock en stark film som är en triumf för Truffaut både som skådespelare och regissör. 3+/4-
goeran
2015-12-16
François Truffauts La chambre verte från 1978 är en sevärd film med en intressant ansats (även om upphovsmannen kanske inte når ända fram). François Truffaut är självklart även en habil skådespelare men det är mycket möjligt han borde ha låtit någon annan ta hand om huvudrollen. Nathalie Baye fungerar bra som Cecilia.
AlbinWesley
2014-09-09
Det börjar lovande men jag finner att det känslomässiga band som bör utvecklas mellan mig och filmen under dess speltid snarare avtar, den berör mig inte. Ändock vackert och bra, kul att se Truffaut själv i huvudrollen.
precineadd
2014-06-15
patetisk och underbar - slutet tyckte jag var självklart från början (på ett bra sätt). Efter att ha sett 20 av 24 frasse-filmer är detta helt klart den bästa jämte "Dag som natt"
JimCarrey
2013-03-16
Såg den här för att försöka minnas varför jag gillat en del av Truffauts andra filmer som jag såg för längesen så mycket men det misslyckades, det här var ju mest gäsp. Knappt godkänt drama
Tonti
2011-10-27
Enligt mig en av Truffauts absolut bästa. Det är synd att det spårar ur en del mot slutet annars vore det en högst fantastisk film.
TheJack
2011-10-26
Inledningsvis så är filmen behaglig och jag tycker att tematiken är intressant och utforskas på ett ganska bra sätt. Dessvärre tappar Truffaut bort det hela i takt med filmens gång och till slut blir det bara för mycket. 2+/5
Sznax
2011-10-26
En väldigt annorlunda och tänkvärd film. Men samtidigt som stora delar av filmen är intressant och gjord med värme så är karaktärerna helt utanför kartan. Det finns inget intressant överhuvudtaget med dem. Är ytterst tveksam till att Truffaut borde gjort huvudrollen. Scenerna i kapellet är väldigt fina. Betyg 6.5
sirkurt
2011-08-25
En rätt så fin, väldigt enkel, kanske lite amatörmässigt gjord film som känns gripande till en början men sedan tappar fokus, slutet känns nästan lite larvigt.