3.4

The Swamp

Surrealistiskt om två familjer vars öden vävs samman under en kvävande sommar.

Originaltitel La ciénaga
Regissör Lucrecia Martel
Manus Lucrecia Martel
Genre 2000-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Mercedes Morán, Graciela Borges, Martin Adjemián, Diego Baenas, Leonora Balcarce, Silvia Baylé, Sofia Berolotto, Juan Cruz Bordeu, Noelia Bravo Herrera, Maria Nicol Ellero

kontorshunden
2015-02-11
Mycket imponerande debutfilm som inte fokuserar så mycket på traditionell berättarstruktur utan snarare på lysande beskrivning utav dekadens och en medelklassfamiljs nedgång. Mycket konstnärligt filmat, där karaktärer inte introduceras och scener inleds mitt i ett skeende och avslutas abrupt utan att vi som tittare får veta hur det egentligen går. En av 2000-talets bästa filmer.
JimCarrey
2013-03-12
Aaaah vilka charmtroll! riktigt mysig film
hestret
2013-03-04
En mycket intressant film som med rätta anses vara bland de allra främsta sydamerikanska filmerna i modern tid. Filmen försöker inte berätta historia så mycket som den vill förmedla en ambient känsla eller en upplevelse, vilket jag gillar. Det som är den största behållningen är Graciela Borges skådespelarinsats som sängliggarkvinnan Mecha tillsammans med det vackra observerande, nästan dokumentära, fotot. Uppenbart att inspiration från Bunuels överklasskomedier i både tema och tillvägagångssätt finns här alltså. Den alldeles för övertydliga symbolismen både med filmens titel och namnet på huset (mandrake - giftig växt) drar ner filmen lite. Tycker även att manuset känns lite för oslipat. När vi väl har bekantat oss med alla i den fascinerande karaktärsgalleriet blir det lilla narrativ som finns rätt ointressant. Det hela landar på en medelstark/svag fyra.
Sznax
2011-10-24
Det är ofta svårt att lyckas balansera en film som visar människor som har hamnat så långt från verkligheten att de aldrig kan ta sig tillbaka. Men Martel lyckas här skildra en familj som verkligen inte har någon väg tillbaka. Alla vuxna är korrupta, och barnen är på en god väg. Helheten i filmen är verkligen väldigt fascinerande. Snyggt foto som fångar miljöerna. Filmen har ett svagt parti i början, men manuset tar sig hela tiden framåt. Betyg 7.1 p.s. 3rd man är nog bara avundsjuk för att han själv inte har möjligheten att få gå på cinemateket. d.s.
Tonti
2011-10-23
Ja det är ju tråkigt när undermänniskor får skåda ljuset och dessutom misstolkar det totalt. Mitt omdöme kan naturligtvis inte bli annat än ett hån mot Konstverket men som den korrumperade själ man ändå är kan jag bara fortsätta. Detta är en slående lyckad långfilmsdebut med oerhört tät stämning och intressanta iakttagelser kring karaktärernas inbördes relationer. Visst känns en del igen från andra (dock i många fall senare) nya auteurfilmer men jag har knappast sett någon som lyckats med konststycket att balansera det unkna och det mänskliga på ett så fint sätt. De nya grekiska regissörerna har onekligen en hel del att jobba på om de ska nå upp till Martels nivå.
Hangaround
2004-12-21
En av de största filmupplevelserna under 2000-talet. En fantastisk kraftvisning av hur människor skär sig mot varandra omgiven av en vidrigt fuktig djungel. Titel kan översättas till "Träsket", vilket är passande på mer än ett vis. Kan man få tag på denna film skall man inte tveka att se den.