Nathalie

Nathalie är inte längre säker på någonting. Ena stunden var hon lyckligt gift, hade en lysande karriär och var övertygad om att framtiden var ljus. Men allt förändrades i ett ögonblick när hennes man dog i en bilolycka och hela hennes värld vändes upp och ner. Tre år senare sörjer hon fortfarande samtidigt som hon desperat kämpar för att gå vidare. I en överslagshandling kysser hon en dag kollegan Markus. Men medan Nathalie inte ens är medveten om vad hon gjort är kyssen det ögonblick då Markus blir hals-över-huvud-förälskad i henne.

Originaltitel La délicatesse
Alternativ titel Delicacy
Regissör David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Manus David Foenkinos
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Audrey Tautou, François Damiens, Bruno Todeschini, Mélanie Bernier, Joséphine de Meaux, Pio Marmaï, Monique Chaumette, Marc Citti, Alexandre Pavloff, Audrey Fleurot, Ariane Ascaride, Vittoria Scognamiglio, Olivier Cruveiller, Christophe Malavoy

Albion
2017-10-27
Audrey Tautou har här fått en roll som känns väldigt Audrey Tautousk, dvs som påminner om känslan från hennes stora filmgenombrott. Filmen som sådan är visst allt lite småcharmig mitt i sin tydliga töntighet. En alltigenom god sensmoral också även om den skrivs med lite väl stora bokstäver rakt på näsan. Betyget blir en 3;a, som flirtar åt det starka hållet om man ska välja sida.
labi
2017-09-23
Kul att se synen på den svenske toffeln utifrån ett franskt perspektiv. De svenska amatörskådisarna är ungefär lika usla som i Titanic. Sverige är Dressman, sill, skorpor och Stieg Larsson.
gubbenviktor
2015-05-15
Gullig film. Skönt när inte alla karaktärer måste vara supercoola ibland.
den_vita_apan
2014-07-23
Snygg "svensk" haha
jingoo
2013-12-08
Efter att ha sett om filmen, en till kommentar: Starten är rejält trög med den hårfagre "drömprinsen" François. Men sedan blir det bättre. Jag gillar den svarta humorn kring Nathalies slemmige chef. Att hon sedan dras till Markus känns instinktivt fel (i alla fall för oss som tycker Tautou är väldigt vacker), men det också det filmen spelar på och hur omgivningen reagerar. François och Markus är väldigt olika, men det är faktiskt helt upp till Nathalie att få bli kär i vem hon vill, oavsett vad vi andra tycker.
Henrik
2013-09-15
Härlig romantisk komedi med en mörk start. Det leder så småningom till en spirande romans mellan en fransk kvinna och en svensk man. Roligast är fransmännens syn på oss svenskar som beige, lite klumpiga människor som äter skorpor eller sill. "Varför flyttade du ifrån Sverige?" "Frågan är varför inte alla svenskar flyttar ifrån Sverige" Det här är en film som jag kommer att minnas och le åt.
Gigi1943
2013-05-14
Trots att "svensken" var Richard Dreyfuss look-alike så tycker jag att filmen blev lite trevligare när de började ses, men lite småtråkig till en början. Svag trea
annihilat0r
2013-05-14
"La délicatesse" är en utomordentligt mysig upplevelse. En lågmäld – lika realistisk som romantisk – skildring av livet och kärleken. En fantastisk fin berättelse, framförd i poetiska toner. Därför förvånade den negativa kritiken här på filmtipset mig något enormt. Men så överraskades jag i nästa stund av hur min kära mamma, som sannerligen inte betygsatt många filmer, just betygsatt och kommenterat denna. Med samma betyg och andemening i kommentaren som jag själv tänkte ge och skriva. Då bränner det till lite i hjärtat, att vi känslomässiga själar som delar blod och vishet faktiskt förstår oss på Nathalie. Vi är ju av samma sort – alla tre.
Spidde
2013-03-16
Dramaturgiskt är filmen helt ogenomtänkt och det finns mycket som förbryllar. Samtidigt är den ganska underhållande och svensken Markus är ju den stora behållningen (föräldrarna och den sjuka musiken var filmens främsta wtf-stunder). En svag trea.
myslas
2013-03-12