The Whip and the Body

Kurt Menliff är en hänsynslös och sadistisk adelsman som återvänder hem efter åratal av resor. Han kommer på kant direkt med familjen och hittas nästa natt mördad på sitt rum. Alla är misstänkta men då börjar Kurts kusin och före detta älskarinna Nevenka se honom vandrandes omkring i slottet.

Originaltitel La Frusta e il corpo
Alternativ titel The Whip and the Flesh
Regissör Mario Bava
Manus Ernesto Gastaldi, Ugo Guerra, Luciano Martino
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Daliah Lavi, Christopher Lee, Tony Kendall, Ida Galli, Harriet Medin, Gustavo De Nardo, Luciano Pigozzi, Jacques Herlin

KyLLo
2021-10-17
Mysig slottsmiljö, bra ljudeffekter och levande ljus som gör sig väldigt bra i en sån här film. Bristerna ligger i berättandet och personerna. Det blir aldrig särskilt intressant, fängslande eller originellt.
Kriffot
2020-02-12
Mycket konsekventa lerspår! Samma mängd lera hela tiden.
dudson
2018-10-18
Så läcker & stilren samt lite nasty med fantastiska goth miljöer.Tycker även musiken passar in väl. Klassiskt upplägg i handlingen åxå. mys rys verkligen av mästaren Bava. 3+
BrutusBeefcake
2016-07-08
Fotot, ljussättningen och regin sitter som en smäck och jag gillar den gotiska Hammer-stilen blandat med lite småsnuskig (utan hud) S&M. Men titelspåret är opassande och slutet drar ned den ett par hack. Detta är inte Bava's bästa film direkt. (8/15)
2016-04-29
Mycket färger och skuggor blir det (så klart) när Bava sitter bakom spakarna. En rysare som skulle ha varit riktigt stämningsfull om det inte vore för den svulstiga och "passionerade" musiksnutt som tycks gå nonstop genom filmen. (6-/15)
Punkliv
2015-06-14
En fröjd för ögat. Det och en blytung, gotisk stämning gör att den hela tiden ligger på en stark fyra. Vad gör då Bava i slutet? Jo, han drar till med en billig lösning som inte är det minsta tillfredsställande! Blir så förbannad.
100tonvalspäck
2013-03-03
Den har sina stunder, framförallt i början, men sedan blir det spänningslöst traskande och en temalåt som inte är tillräckligt bra för att spelas nästan hela filmen.

2011-11-20
mycket bra! Nästan 4a!
Total_necro
2011-07-04
Atmosfär alá Mario Bava! Helt unik i sin stil. Jag gillar hur han återanvänder vissa detaljer i flera av hans filmer, som t.ex musik, eldstaden i slottet (Mask of Satan) m.m. Fantastiskt tema dessutom. Nära femman.
Vitus
2010-09-16
denna gillade jag riktigt riktigt mycket. verkligen vacker och atmosfärisk som akalliaridis sa.