3.3

Marknadens lag

En arbetslös man som tidigare jobbat som fabriksarbetare tvingas springa på generande arbetsintervjuer. Tills han plötsligt får ett jobb, men anställningen får honom att ifrågasätta jobbets moraliska riktighet.

Originaltitel La loi du marché
Alternativ titel The Measure of a Man
Regissör Stéphane Brizé
Manus Stéphane Brizé, Olivier Gorce
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Vincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller, Yves Ory, Xavier Mathieu, Paul Portoleau, Pierre-Jean Feld, Philippe Vesco, Noël Mairot, Catherine Saint-Bonnet, Roland Thomin, Hakima Makoudi, Tevi Lawson, Fayçal Addou, Christophe Rossignon (röst)

StureStenhög
2016-11-24
Det vore kanske fel att säga att det här är en dålig film, formen fungerar och man har lyckats skapa en realistisk känsla. Det är istället innehållsmässigt det brister. Det framgår ganska omedelbart, redan i titeln faktiskt, vad filmen vill säga, och den ägnar egentligen hela speltiden åt att upprepa detta utan att direkt gå in på djupet på någonting. Att bara låta allting som man tycker är dåligt med dagens samhällssystem drabba en och samma man känns närmast oseriöst och inte speciellt intressant, och när man dessutom har tilldelat honom en son med funktionsnedsättning för lite extra publikmanipulation blir det nästan parodiskt. Dessutom har även jag, som flera andra, svårt att se problemet med att ha ett jobb som går ut på att sätta dit människor som har begått kriminella handlingar. Filmen höll mig dock någorlunda engagerad och jag gav aldrig riktigt upp hoppet om att den skulle kunna hitta någon aspekt av det här temat att göra något intressant av istället för den här svepande kritiken. Men det gör den aldrig, och det är bara att konstatera att det finns betydligt bättre filmer med liknande och mer fokuserade ansatser
origC-J
2016-02-19
Ett hedervärt mål att uppvisa den moderna arbetsmarknadens hårda verklighet, men inget helgjutet verk. Skulle nog säga att det är mer Bresson än Dardenne över det här. Realismen står i centrum, och definitivt inget ont om det, men då måste man konstant ha fokus på huvudtemat. Att huvudpersonen går på danskurs, har det med "marknadens lag" att göra? Håller också med om att det är ett märkligt val av moralisk konflikt. Snattare och dylikt stjäl ju från butiken, som därmed förlorar pengar, och då drabbas ju kunder och anställda. Sen kanske det är otrevligt att vara butiksvakt, men arbetet i sig är väl inte omoraliskt?
goeran
2016-02-13
Stéphane Brizés Marknadens lag (La loi du marché) är en välgjord men inte alltför spännande. Jag giller hyperrealism och jag gillar bröderna Dardenne men riktigt på deras nivå befinner inte Stéphane Brizé. Sedan kommer man inte ifrån att en del i filmens budskap är ganska absurt (och helt orätt). På vad sätt skulle det vara något förnedrande (och måhända till och med förkastligt) med att som säkerhetsvakt gripa snattare eller personal som stjäl och fuskar? Det är väl tvärtom en högst hedervärd sysselsättning.
paninaro
2015-12-23
Fransk diskbänksrealism om förvärvsarbetets förnedring, med snudd på dokumentär känsla. Filmen har den typen av observerande känsla som jag gillar när dialog och skådespelare är så här bra. Scenerna är långa och på sina ställen smått outhärdliga i hur de visar på banaliteten i hur arbetets och livets ekonomiska verklighet upprätthålls. Starkaste upplevelsen på årets filmfestival.

2015-12-12
Diskbänksrealismen i filmen har närmast en dokumentär prägel vilket gillas, dock snackas det otroligt mycket utan att det egentligen händer något. Där finns scener som bränner till men jag hade gärna sett att intensiteten som filmen uppvisar i tredje akten hade skett mycket tidigare för att lyfta handlingen från sin slumrande tillvaro.
stgurgel
2015-11-28
En deprimerande film om dom två sämsta sakerna här i livet: att ha ett jobb och att inte ha ett jobb
#54
2015-11-21