1.6

La petite mort

Tre kompisar, Simon, Nina och Dodo är på väg till Mallorca men deras flyg i Frankfurt är försenat. De tar sig en tur på stan och hamnar på några bakgator. Där har de oturen att bli rånade. Upprörda över att ha hamnat i den situationen bestämmer de sig för att ta sig ett glas och lugna ner sig lite, de hamnar på den minst sagt skumma syltan "Maison de la petit mort" vilket betyder ungefär "Den Lilla Dödens Hus". De börjar snart munhuggas med krogens innehavare, något som visar sig vara väldigt dumt. Den här krogen styrs av Madame Fabienne som tillsammans med sina båda psykopatdöttrar bedriver en betydligt mycket mer lukrativ verksamhet i källaren. Där kan nämligen rika affärsmän köpa sitt eget tortyroffer att göra vad de behagar med.

Originaltitel La petite mort
Alternativ titel La Petite Mort: Die Nasty
Regissör Marcel Walz
Manus Marcel Walz
Genre 2000-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Manoush, Andreas Pape, Magdalèna Kalley, Thomas Kercmar, Inés Zahmoul, Anna Habeck, Annika Strauss

2016-09-25
En halvtimme in i filmen hade jag blivit enormt förbryllad. Om man nu ska göra brutal torture porn med minimal budget och begåvning, varför då låta de första trettio minuterna vara dialogdrivna? Då har man ju inget övervåld, inget gore, ingen sadism och inga perversioner som döljer ens inkompetens. (Och här vill jag verkligen understryka att när jag säger inkompetens så menar jag inte "undermålig b-filmsnivå" eller "ganska kreativa amatörer" - jag menar ren och skär inkompetens.) Svaret kom som ett brev på posten; Walz & co hade nämligen ingenting att komma med sedan heller. Fruktansvärt dåligt gjord gore, som inte backas upp med någon som helst fantasi, smartness eller trovärdighet. Filmen saknar stilrenhet, stämning, spänning, känsla, estetik, dramaturgi, skitighet och genuinitet. Inte heller finns ett uns självdistans som kan rädda spektaklet. Som pricken över i:et så är det underkläder på genom hela filmen, vilken kretsar kring sexuell tortyr. (2+/15)
Noseman2005
2015-02-24
Det börjar bli så oerhört tröttsamt med alla de här tortyrfilmerna med sexuell underton... 3/10
Greigh
2012-05-15
Jag var inte alls värst förtjust i denna filmen trots att jag gillar tyska gore-filmer och att det skall komma en uppföljare är ju bara urlöjligt.

2012-01-11
Jag gick på jämförelsen med Hostel som jag läst från flera källor. Det här är verkligen inte på långa vägar jämförbart med Hostel. Faktiskt inte ens jämförbar med Hostel 3 sett till produktionens kvalite. Visst finns det en del scener med slaskigt gore. Men dels är de invävda i en tramsig story och kameran som filmar får något som kan jämföras med eleptiska anfall så fort det blir magstarka scener. Ett uselt sätt att dölja dåliga effekter, enligt min mening. Effekterna, i de fall man kan bedöma dem, ser oftast inte speciellt bra ut heller. Riktigt dålig budgetfilm. Att bara visa grisigt blodiga scener ger inte mig någonting. Det måste finnas övriga kvaliteer i en film för att den ska vara värd att se. Bortkastade pengar att köpa detta. 1 av 10.
Docklands
2011-11-09
Detta slår Hostel, Human Centipede, Saw etc. med hästlängder, men det är som sagt egentligen änne en film ifrån den till synes oändliga tyska splatterdjungeln. På en skalla 1-5 av almmän tysk tortyrporr så får den här en trea. (Skönt att slippa se en massa penetrationer för en gångs skull i den här typen av film). Viss uppfinningsrikedom hade den, som att köra ner hjältinnas hand i en köttkvarn och sedan tvinga henne att dricka det. Annars är det väl det man alltid får så som könsstympningar, blodfontäner, skalperingar, ja ni vet. Men en 3:a,