3.8

La strada

En berättelse om den naiva flickan Gelsomina som mer eller mindre säljs till en brutal atlet. Han reser runt på den italienska landsbygden och uppträder som kraftkarl och hon får vara clown i hans nummer. Gelsomnia blir förälskad i atleten men han utnyttjar henne skamlöst hela tiden. När paret så småningom ansluter sig till en cirkus får hon en vän i en snäll akrobat och situationen förändras drastiskt.

Originaltitel La strada
Alternativ titel The Road, La strada – landsvägen
Regissör Federico Fellini
Manus Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano
Genre Roadmovie, Drama, 50-tal
Skådespelare Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart, Marcella Rovere, Livia Venturini, Aldo Silvana

Skapad 2019-11-09 av Denfilmgalne
La Strada är en underbar film av Fellini som utspelar sig utmed den italienska landsvägen. De två centrala huvudpersonerna är Gelsomina (Giulietta Masina) och Zampanò (Anthony Quinn) och det är ...   Läs mer »

2017-08-21
Detta är ett mästerverk! Denna film är något som jag ständigt ser om och om igen och ja, finns det någon bättre film?
wasteoftime
2016-08-25
Federico Fellini, du är för mig lika mysterisk som det italienska språket. Vissa delar av det här är genialiskt. Sedan är det kopplat till en sådan mundan fläck som ett dubbat soundtrack. Visst, det går att komma över det, men det är inte utan att det inte stör emelllanåt. Inte oftast när folk pratar, även om deras munrörelser är helt ologiska, men när folk slår ihop händerna och inget ljud. Det stör mig långt mycket mer än att talet inte är synkat. I övrigt är det en fin inblick i dåtiden, och även om Zampano inte vinner några sympatitävlingar så gör ju Gelsomina det. Jag kan verkligen förstå henne, och hur hon tänker, varför hon gör de val hon gör. En riktigt fin gestaltning utav Giulietta Masina! På det hela taget hamnar det på en tvåa, och det är svårt att veta, vad det hade kunnat bli om tekniken hade varit annorlunda. Jag är inte helt hundra på att resultatet hade blivit bättre.
2015-11-23
Giulietta Masina är helt fantastiskt underbar men filmen lyckas inte alls beröra mig. Bland annat eftersom jag inte känner någon sympati öht för Zampano. Det gör mig ofta uttråkad och irriterad. Når inte alls upp till Le notti di Cabiria men är iaf mångfalt bättre än bottennappet 8½. Stark tvåa.
Spidde
2015-11-05
Mycket bra film. För sin tid är storyn avancerad, rå och cool och tillräckligt nyanserad för att hålla idag. Lite småsegt blir det ibland, men överlag är det en grymt bra film med suveränt skådespel. Särskilt Giulietta Masina är helt fantastisk (så också Fellinis Cabirias nätter där hon också briljerar i huvudrollen). Given fyra.
Ful_fisk
2015-04-30
En härlig omtitt, jättefin film och förmodligen min favorit i Fellinis katalog. Dyster och gripande givetvis, men filmen var har också många roliga och varma scener som jag hade glömt bort. Dessa gör bara upplevelsen ännu starkare. Giulietta Masina och Anthony Quinn är båda lysande i huvudrollerna. Underbar film som snuddar vid femman.
2015-01-03
"8½" fick mig nästan att tycka illa om Fellini men efter "Le notti di Cabiria" och nu "La Strada" så tycker jag om honom, väldigt mycket. Finns det förresten någon annan skådespelare som kan se så otroligt ledsen och bedrövad ut som Giulietta Masina. Hjärtat går i tusen bitar hos mig varje gång. 4+
hestret
2014-10-27
Nej, vilken besvikelse. Det som jag tar med mig från filmen är det fina skarpa fotot, men i övrigt var det mest bara en jobbig upplevelse - dels på grund av den destruktiva dynamiken mellan de två huvudkaraktärerna, men framförallt på grund av att det var en rätt oimponerande film. Alla hyllar Masina, men hon är i mina ögon bara en halvdan och förutsägbar charader-Chaplin (som jag inte är superförtjust i till att börja med), en dundrande dussinmusik, den "djupa" storyn är meh och slösar bort mycket tid på trista grejer och jag gillade heller inte dialogen. Överlag en något poänglös film. Hade jag inte sett den på morgonkvisten är det inte osannolikt att jag hade slumrat till lite. Quinn är i alla fall obehaglig. Tyvärr bara 27/100.
Mortiis
2014-02-25
En fullständigt befängd och brutal kärlekshistoria som funkar riktigt bra. Anthony Quinn är monumentalt bra och lyckas med konststycket att få tittaren att känna sympati och fullständig avsmak för Zampanó samtidigt. Mycket stabil insats av Giulietta Masina också, förstås, och det är otroligt fängslande att se hur Gelsomina utvecklas under filmens gång.
AlbinWesley
2014-01-12
Det har gått ett antal månader sen första gången jag såg den, och under den tiden har den inte sällan gjort sig påmind då jag plötsligt kommit att tänka på dess briljans. I dag såg jag om den och jag ser ingen anledning till att inte höja till en femma. Det är så otroligt bra, alltså.
Darn
2013-10-17
En väldigt charmig och varm film med många små detaljer att ta fasta på samt en dos underliggande mening. Stackars Gelsomina har ju dessutom potential att bli lite av en favoritkaraktär bland favoritkaraktärer framöver.