2.7

La Vampire nue

En liten flicka rymmer från några maskerade män i smoking. Männen skjuter dock flickan och springer iväg med hennes kropp. Pierre, en ung playboy vars far är en uttråkad miljonär som experimenterar med alla typer av artificiella ynglingar, blir vittne till händelsen.

Originaltitel La Vampire nue
Alternativ titel The Nude Vampire
Regissör Jean Rollin
Manus Jean Rollin
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Maurice Lemaître, Caroline Cartier, Ly Lestrong, Bernard Musson, Ursule Pauly, Catherine Castel, Marie-Pierre Castel, Olivier Rollin

Madman_86
2018-03-06
Ett fåtal snygga scener men något så bedrövligt seg.
2014-06-12
Redan i sin andra långfilm presenterar Rollin alla (?) sina klassiska attribut. Slott (om än inte fullt lika gammalt som senare), tanter (åtminstone en) i genomskinligt tyg, ugglor på repeat, kyrkogård, stenig strand osv. Den rollinska stämningen infinner sig dock inte riktigt förrän en bra bit in i filmen, men inte ens då känns den helt hundra. Fast å andra sidan kompenseras detta av en viss snurrighet, och det är ju inte alltid helt fel. Inledningsvis rätt så segt, men det tar sig. Sedan får man ju inte glömma de fantastiska tvillingsystrarna Castel. Flera riktigt snygga scener. En svag men ändå rätt så klar trea. (7/15)
mrinkel
2013-11-10
Stentrist, amatörmässig skräp. Något intressant slut dock.
Dele
2012-10-26
Rollin har ett sinne för det visuella, och en del här i är effektfullt, samtidigt som en del är slarvigt. Storyn känns inte särskilt givande, och det är lite väl många unga kvinnor som får visa brösten för att det ska kännas motiverat.
Östpackarn
2010-12-28
Plus för de fantastiska bdsm-dräkterna som tvillingarna bär!
lucius
2010-03-17
Ed Wood på franska, fast inte särskilt roligt.
Kriffot
2009-08-14
Snygg och snurrig, absurd och dum historia... tjänarna i maskerna är helfestliga. Va dock lite seg nånstans i mitten... Slutet är fantastiskt!
idd
2009-08-12
dra mig baklänges, här sammanfattas rollins alla filmer i ett enda mästerverk! det är lågmält å samtidigt fullständigt absurt! vackert, dumt å festligt.. helt enkelt genialt!
FilmJoey
2009-07-16
Släpps i svensk utgåva av Njutafilms 26 augusti!
origC-J
2008-09-23
Har klara poänger, men det är lite för lågbudget för att funka för undertecknad. Kass dialog och undermåligt skådespel hjälper ju inte heller, eller det faktum att den har ett slut för mycket... Men en fascinerande eklektisk film från en spännande tid, med tidens dynamik och nyskapande nånstans i bakgrunden. Kan inte undgå att märka en viss underhållande marxism i storyn, riktad som den är mot bourgeoisiens experiment med unga kvinnor och mystiska kulter.