Labyrinth of Cinema

En lite japansk biograf anordnar en maratonvisning av gamla japanska krigsfilmer. Några av biobesökarna råkar hamna i filmerna och får resa mellan olika krig genom den japanska historien.

Originaltitel Labyrinth of Cinema
Regissör Nobuhiko Obayashi
Manus Nobuhiko Obayashi, Kazuya Konaka, Tadashi Naitoh
Genre Drama, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Tadanobu Asano, Takuro Atsuki, Yoshihiko Hosoda, Takahito Hosoyamada, Shinnosuke Mitsushima, Riko Narumi, Tôru Shinagawa, Yukihiro Takahashi, Takako Tokiwa, Hirona Yamazaki, Rei Yoshida, Nobuhiko Obayashi, Mickey Curtis, Tokio Emoto, Goro Inagaki, Nenji Kobayashi, Takehiro Murata, Takashi Sasano, Hiroyuki Watanabe

StureStenhög
2022-02-22
Det här var smått obegripligt. Jag kan bara anta att man måste vara japan för att förstå sig på det här. Åtskilliga referenser passerar mig onekligen helt förbi, men annars gillar jag ju borde metaupplägg och filmtemat, så jag hade förhoppningar om att jag skulle kunna gilla det här. Mycket till upplägg är det dock inte tal om. Helt kontextlöst hamnar ett gäng karaktärer i en massa gamla krigsfilmer som visas på en biograf. Det blir tre timmar helt utan handling, bara en massa planlöst hoppande från filmsekvens till filmsekvens. Och underlig japansk humor förstås. Men det blir åtminstone lite mer sammanhängande i andra halvan med en del sekvenser som faktiskt går att hänga med i, så det får väl rädda den från bottenbetyget, men det är sannerligen en svag tvåa