3.4

En labyrint av lögner

En ung åklagare i efterkrigstidens Västtyskland undersöker en massiv konspiration för att täcka upp det nazistiska förflutna hos framstående offentliga personer.

Originaltitel Im Labyrinth des Schweigens
Alternativ titel Labyrinth of Lies
Regissör Giulio Ricciarelli
Manus Elisabeth Bartel
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Alexander Fehling, Johannes Krisch, Friederike Becht, Johann von Bülow, Hansi Jochmann, Gert Voss, Robert Hunger-Bühler, André Szymanski, Peter Cieslinski, Christian Furrer, Michael Schernthaner, Josephine Ehlert, Mathis Reinhardt, Elinor Eidt

Albion
2020-05-22
Det här med Tysklands identitet efter kriget är lite speciellt. Som filmen antyder så var dom flesta insyltade på något vis och hur förhåller man sig till det, hur går man vidare som nation? Filmen bygger på ett verkligt fall men har sina främsta förtjänster av att ta upp problematiken som följt landet i alla år. Det kändes dock lite skumt att åklagaren verkade så totalt ovetande om vad Auschwitz var för något innan tipset dök upp. Sett till helheten så lyfter det aldrig riktigt trots allt. Betyget slutar på en 3;a
mammene
2020-05-18
Det går att hitta ingångar från många håll i efterkrigstidens anda, och att det bygger på verkliga fall gör det mer intressant. Så mycket grymheter som utspelats och som den unge åklagaren ger sig i kast med. Man fördjupade sig inte så mycket i detaljer, så det hölls lite på distans och rutin. Men samtidigt börjar man gräva så är man kanske inte alltid beredd på vad som kommer upp till ytan, vilket kom fram bra här.
Ful_fisk
2019-02-25
Jodå! Stabilt och spännande drama, sådant som tyskarna gör bäst. Man har ju sett den här typen av film förut, men kanske inte i denna tid och miljö, vilket givetvis ökar läckerheten i berättelsen. Tempot är lite onödigt kvickt och kärlekshistorien kändes lite onödig, men annars så är detta riktigt engagerande hela vägen in i mål!
KyLLo
2018-08-25
Som spänning hade det säkert funkat, men ett pladdrigt tyskt politiskt drama är inget för mig.
annihilat0r
2016-12-31
"Im Labyrinth des Schweigens" upplevde jag som en spännande kriminalare om hur en åklagare i efterkrigstidens Västtyskland undersökte den massiva konspiration som förelåg för att täcka upp offentliga personers nazistiska förflutna. En skakande sann historia, som jag inte på någon vänster begriper hur den inte kan ha filmatiserats före år 2014. Berättelsen är nämligen så förbannat viktig. Tacksam för att den äntligen har fått skildras.
Starkbröl
2016-12-26
En åklagare upptäcker upphetsat tysk arvssynd + börjar jaga naziförbrytare. Inget nytt och ärligt talat inte speciellt intressant eller engagerande.
Cloudane
2016-12-01
Jag gillar den här typen av historiska skildringar och det är absolut en sevärd film. Den kunde gjorts lite mer fokuserad dock och bl.a. skippat den totalt onödiga kärlekshistorian. Tack och lov fick den inte alltför mycket plats, men ändå lite irriterande i mitt tycke...
FUR
2016-08-17
otrolig scenografi + viktig berättelse!
Christofer
2016-06-04
Relativt intressant, även om det blev lite långsamt och utdraget stora delar av tiden.
Bomkia
2016-03-15