2.5

Laddat vapen 1

Wes försöker lösa mordet på sin kollega. Han får hjälp av en påfrestande ny kollega och spåren leder till scoutföreningen "Wilderness Girls".

Originaltitel Loaded Weapon 1
Alternativ titel National Lampoon's Loaded Weapon 1
Regissör Gene Quintano
Manus Don Holley, Gene Quintano
Genre Komedi, Kriminalare, Action, 90-tal
Skådespelare Samuel L Jackson, Emilio Estevez, Kathy Ireland, Frank McRae, Tim Curry, William Shatner, Jon Lovitz, Denis Leary, F Murray Abraham, Whoopi Goldberg, Danielle Nicolet, Beverly Johnson, Vito Scotti, Ken Ober, James Doohan, Lin Shaye, Bill Nunn

karlmats
2020-05-25
Det var 10 år sedan jag såg den här senast och som med så många andra gamla komedibetyg så ryker 4an vid en omtitt. Men det är fortfarande väldigt underhållande och kombon Estevez/Jackson är oförskämt stark för en sån här typ av film. Shatner får gå bananas som badding och gör det så bra att jag inte ens kände igen honom förrän efteråt. Hans Star Trek-kollega Scottys cameo är en höjdpunkt liksom scenen där Estevez jycke visar sig vara en galning vid grillen. Träffsäkerheten är inte 100% men den är högre än vad man kan förvänta sig och filmens längd är också föredömligt lagom. Nu är det bara Hot Shots som har kvar sin plats i finrummet av de gamla parodifilmerna, får se hur det går med det när det är dags att syna den i sömmarna, men Laddat Vapen är med där uppe med en stark 3a.
2019-08-07
Dålig!!!
2017-10-22
2015-01-09
Denna film kom i en tid då man fortfarande gjorde riktigt lyckade parodier av andra filmer. Då denna film dessutom parodierar filmer som jag älskade så tyckte jag väldigt mycket om den. Nu har det gått några år sedan jag senast såg den så jag är lite rädd att den kanske tappat i kvalitè så därför är jag lite återhållsam med mitt betyg. Kul är också att när jag såg denna film första gången så visste jag inte vem Samuel L. Jackson var. Tänk att det fanns en tid då man inte visste det. 3+
Scooter634
2014-03-06
Fruktansvärt dåligt. Måste vara en av de sämsta parodierna på 90-talet. Jag varken skrattade eller ens flinade under hela filmen. Undvik!
Körsbär
2013-07-09
SKön parodi det här :) får en att skratta till några gånger :) stark trea.
ClintanTheKing
2013-01-25
Kanske den bästa parodin jag någonsin har sett. Filmen är blott 1 timme och 17 minuter (handlingsmässigt) då eftertexterna var 8 min. Men under denna korta tid fick jag en hel del garv alltså. Så klockren "spin-off"-komedi på Dödligt vapen. Samuel L. Jackson och Emilio Estevez är otroligt sköna.
KyLLo
2012-12-18
Ojämn. Vissa scener är sköna, medan andra är riktigt löjliga.
VonDerStock
2012-12-15
Askul ju! Sen all skön 90-tals nostalgi när man minns de filmer som den parodierar. Larvigt men roligt.
Solidus
2012-12-15
"Laddat Vapen 1" vill så gärna vara i samma liga som "Hot Shots" och "Nakna Pistolen", men tyvärr når den inte riktigt upp till dessa höjdare inom humorvärlden. Det ska ändå poängteras att det finns scener och repliker som får en att skratta högt och det råder trevlig kemi mellan Samuel L. Jackson och Emilio Estevez. Bra parodi med mycket låg humor.