3.4

Lady Bird

Christine MacPherson är en sjuttonårig high school-tjej som helst går under namnet Lady Bird. Året är 2002, vilket är hennes sista på en katolsk skola i Sacramento. Under året formar hon nya bekantskaper, provspelar för skolpjäsen och skickar ansökningar till college. Hon är fast besluten om att flytta till östkusten trots att hennes mamma är tydlig med att hon måste söka till skolor i Kalifornien.

Originaltitel Lady Bird
Regissör Greta Gerwig
Manus Greta Gerwig
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott, John Karna, Jake McDorman, Bayne Gibby, Laura Marano, Marietta DePrima

Tolkana
2020-05-24
Bra skådespeleri men tråkig.
Albion
2020-04-27
Det osar så mycket Greta Gerwig-atmosfär om denna fina film. Ett uppfriskande nedslag i en ung kvinnas brytning mellan ungdomsåren och nästa steg i livet. Lättsamt melankolisk och träffsäker. Betyget blir en stark 3;a
acidboy
2020-04-27
Väldigt nära en femma. Bra med verklighetstrogna sexscener!
2020-01-10
Bra skådespeleri, särskilt från Saoirse Ronan, och filmen är ganska rolig emellanåt. Dock blir den lite halvseg emellanåt också men den är klart sevärd. Svag 4:a.
Zero75
2019-12-28
Filmen säger väl ungefär att USA är ett skittråkigt kristet klassamhälle. Och det är ju bra att det sägs. Sedan skildras detta som att någon tryckt på en evig repeat knapp där alla scener som visats har setts förut fast nu bara är ännu mer avdomnade och tomma. Vilket kanske också är bra men mest känns som ett tröttsamt poserande. En tråkig indiecute film kanske bara är en tråkig indiecute film trots allt.
HerrNenne
2019-11-04
Kvintessensen av tonår. Skönt att den liksom bara är ett tvärsnitt av någons liv.
BarryHero
2019-10-22
Skönt med en ungdomsfilm utan större klyschor och som verkligen känns trovärdig och rå. Samspelet mellan mor och dotter är helt fantastiskt välspelat och det känns som en autentisk bild av Sacramento även om jag aldrig har varit där. Väldigt bra och stark coming of age-skildring.
therion82
2019-07-08
Superbra skådespeleri och smart handling.
Frankish
2019-06-17
Saoirse Ronan, Laurie Metcalf och Tracy Letts fantastiska skådespeleri håller ihop den här filmen. Det är ganska skönt att handlingen inte är särskilt märkvärdig, en amerikanska high school-film, men tydligt särskild genom ett annat tempo, fokus och foto.
SoulSurvivor
2019-04-09
Överraskande bra. Jag har inte tyckt särskilt mycket om en film i den här genren på länge. Tänk att det går att göra en sån här film utan både tröttsam cynism och sötsliskig sentimentalitet. En snäll film, men ändå seriös. Väldigt ovanlig i sin genre och mycket bättre än dessa filmer brukar vara.