2.6

Lady Chatterleys älskare

Lady Constance Chatterley är lyckligt gift med aristokraten Sir Clifford Chatterley, tills han skadas allvarligt i första världskriget och blir både rullstolsbunden och impotent. Clifford blir alltmer avståndstagande och Constance finner tröst hos den rättframma och ensamma skötaren av godset, Oliver Mellors.

Originaltitel Lady Chatterley's Lover
Regissör Jed Mercurio
Manus Jed Mercurio
Genre 2010-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Holliday Grainger, Richard Madden, James Norton, Jodie Comer, Howard Ward, Elizabeth Rider, Tony Pritchard, Ian Peck, Enzo Cilenti, Eward Holcroft, Eve Ponsonby, Sebastian Gray

Albion
2017-12-26
Nja, jag blir inte direkt imponerad av denna uppsättning. Det känns lite stressat och halvdant gjort och skådespelarna fångar inte mitt intresse heller. Betyget stannar på en stark 2;a, dvs 2+
mammene
2016-07-02
Inte lika bra som Pascale Ferrans version från 2006, men klart sevärd. Här ger man sig inte tid till att utveckla karaktärerna lika mycket, då de två passionerade och deras relation. Lite mer krut läggs dock på paret Chatterleys förehavande och det blir en lite annan vinkling, sedan är det lite mer romantiskt och pang på, går lite väl fort. Intressant hur en historia kan utföras på många sätt, men grunden finns där.
origC-J
2016-06-11
Trimmad men välgjord tv-version av den klassiska romanen (inte läst av undertecknad). Känns lite rumphuggen i vissa delar, men det brinner till lite.
okidoki
2016-06-06
De sociala klyftorna poängterades. Är slutet troligt?
haajen
2016-06-05
Trimmad version av klassiskt verk, inte usel men känns väldigt ojämn och rätt slätstruken, ingen direkt passion här inte.
Memmem
2016-06-05
Bra engagerande drama! Ännu en filmgestaltning av, den på sin tid skandalomsusade, romanen "Lady Chatterleys älskare". Denna film är gjord med värme och inlevelse och bekvämt kort, 1½ timme. Constance är en ovanligt vacker ung kvinna, som kan få vilken man som helst, sägs det. Hon väljer den stilige, rike och högadlige Clifford Chatterley, som har ett eget omfattande gods, Ragby. Kort efter bröllopet måste han emellertid ge sig iväg till Frankrike för att strida i världskriget (det vill säga det första). Han återvänder därifrån i rullstol, förlamad från midjan och neråt. Ett stort bekymmer för de båda makarna blir nu att de inte har någon arvinge, och inte verkar kunna få någon. En dag anställer emellertid Sir Clifford en skogvaktare (gamekeeper), som får en egen liten drängstuga i skogen att bo i. Lady Constance börjar nu förlägga sina ridturer och promenader åt det hållet. Bra spelat av samtliga skådespelare. Bra scenografi med tidstypiska kläder och miljöer, musik som smälter in och bra fotograferat med en bra blandning av fjärr- och närbilder samt rörlig kamera. Betyg: 3½