3.3

Lady för en dag

Annie är en kvinna som alltid skrivit till sin dotter i Spanien att hon är en mycker förmögen kvinna. Detta är naturligtvis långt ifrån sanningen och när dottern kommer på besök med sin pojkvän och dennes högt uppsatta far en dag så blir Annie tvungen att verka vara rik. Hon får hjälp av Dave the Dude.

Originaltitel Lady for a Day
Regissör Frank Capra
Manus Robert Riskin
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Warren William, May Robson, Guy Kibbee, Glenda Farrell, Ned Sparks, Walter Connolly, Jean Parker, Nat Pendleton

Tonti
2019-05-06
Verkligen äkta Capra/Riskin det här. Underhållande premiss och fint karaktärsgalleri som hanteras lite väl sentimentalt. Väldigt vackert när de kysser varandra genom fontänen.
2015-01-06
Min sjunde Capra film blev denna väldigt charmiga, söta, mysiga och sevärda lilla sak. Det jag har lärt mig om Capra är att för mig innebär det alltid sevärda filmer fyllda med karaktärer med humor, värme, glädje och karaktär. Samspelet mellan karaktärerna i en Caprafilm är också något man alltid ser fram emot. Lady for A Day(1933) är inget undantag även om den inte når upp till de allra mest magiska stunderna i Capras karriär. Bra och sevärd är den liksom allt annat jag radade upp ovan. 4-
hsimpson
2013-01-27
Capra, du är för underbar! Ibland var det faktiskt bättre förr..
Toxx
2009-10-03
Happy made me Happy without being Happy ;)
Dreamink
2009-10-02
Happy McGuire ftw!!
Czechflash
2005-03-14
Inte lika bra eller stark som t.ex. American Madness eller klassikern Livet är underbart, trots liknande tema. Klart sevärd och bra film och ska ses om man vill se mer av Capra.
tokije
2005-02-27
söt film. tänk om alla vore så godhjärtade på riktigt.... hah, cinematekets publik är jäkligt märklig dock. upphör aldrig att förvåna.
Mikka
2005-02-24
Charmig film, tidig Frank Capra.