3.1

Lady Hamilton

Änkemannen Sir William Hamilton är brittisk ambassadör till det Napolitanska kungahuset. Där möter han den vackra Emma som kommit med sin mor för att besöka drottningen. De gifter sig och livet går sin gilla gång tills Lord Nelson kommer på besök och flirtar ivrigt med Emma. Sir William bestämmer sig för att låta sin fru kurtiseras av Nelson och låtsas som om han inte vet något om deras affär.

Originaltitel That Hamilton Woman
Regissör Alexander Korda
Manus Walter Reisch, R C Sherriff
Genre Drama, Krig, Romantik, 40-tal
Skådespelare Vivien Leigh, Laurence Olivier, Alan Mowbray, Sara Allgood, Gladys Cooper, Henry Wilcoxon, Heather Angel, Halliwell Hobbes, Gilbert Emery, Miles Mander, Ronald Sinclair, Luis Alberni, Norma Drury, Olaf Hytten, Juliette Compton

goeran
2009-11-08
För övrigt Winston Churchills favoritfilm som han tydligen såg över 100 gånger.
goeran
2009-11-08
Ett magnifikt romantiskt drama med mycket snygg och genomarbetad scenografi; detta trots att filmen gjordes på kort tid och med små ekonomiska resurser. Den undersköna Vivien Leigh är fantastisk i rollen som Emma Hamilton men även Laurence Olivier är mycket bra i rollen som Lord Nelson.
Matkrig
2006-04-10
snygga skådisar!
MaraJade
2005-12-29
Vivien Leigh som Lady Hamilton och Laurence Olivier som Lord Nelson. Heatcliff möter Scarlett, det kan inte bli så mycket bättre. Båda två är utmärkta skådespelare och berättelsen berättas skickligt utan att bli långrandig. En verkligen magnifik film och det är speciellt att se på filmer där de två huvudrollsinnehavarna är lika förälskade som de karaktärer de spelar.