3.1

Lady M

Det är 1800-tal i England, och unga Lady Macbeth säljs som livegen hustru till en äldre godsherre. Hon hålls isolerad från omvärlden, men vägrar finna sig i sin påtvingade ensamhet. När hon inleder en affär med en av sin mans anställda flammar livsgnistan upp till en okontrollerbar låga, och snart är maktordningen helt ställd på sin ända.

Originaltitel Lady Macbeth
Regissör William Oldroyd
Manus Alice Birch
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton, Naomi Ackie, Christopher Fairbank, Golda Rosheuvel, Anton Palmer, Rebecca Manley, Fleur Houdijk, Cliff Burnett, David Kirkbride, Bill Fellows, Nicholas Lumley, Raymond Finn, Ian Conningham, Finn Burridge

KyLLo
2021-05-02
Ett snyggt drama om kvinnoförtryck och feminism med en säregen berättarstil. Inledningsvis påklädning, avklädning eller naket i praktiskt taget varje scen. Tappar också i längden.
mammene
2021-04-13
Kall och teatralisk och mycket 1800 - tals brittisk. Erotik och bråd död som en opera föreställning utan arior. Även om den var mycket snyggt gjord så grep den kanske inte riktigt tag på djupet, kanske lite för klinisk. Inte den starkaste trean.
haajen
2018-01-19
En komplex film som väcker många känslor gällande huvudpersonen och hennes agerande. Mycket välgjord, vacker och obehaglig, samt väldigt välspelad. Stark 4a.
goeran
2017-09-08
William Oldroyds Lady M, baserad på Nikolaj Leskov roman Ledi Makbet Mtsenskogo uezda från 1865 (svensk titel Katarina Ismajlova), som hade svensk premiär idag är välgjord och sevärd. Men om man jämför filmen med Andrzej Wajdas filmatisering av samma roman, Siberian Lady Macbeth från 1961, är det mera effektsökeri och klenare skådespelarinsatser. Men en ett plus med denna filmatisering är de vackra naturbilderna (och även de tjusiga interiörerna); den engelska hedlandskapet har sällan skildrats vackrare.
Tonti
2017-09-03
Nästan en så nära släkting till Andrea Arnolds Wuthering Heights-film som man kan tänka sig. Strävar efter en rå och realistisk ton och det finns vindpinade hedar och flera lager maktrelationer. Avskalad, vilket ju är trevligt på nåt sätt. Också väldigt teatral och extremt kall. Det sistnämnda blir i längden svåruthärdligt och för mig finns det varken så mycket mänskligt eller konstnärligt att hålla fast vid.
Spidde
2017-08-09
Det här var en riktig överraskning, oväntat stark och laddad med snyggt foto och bra skådespel. Hoppas den får den uppmärksamhet den förtjänar!