3.6

Lady Snowblood

Yukis familj dödas av några kriminella. Yukis mor utnyttjas och hamnar sedan i fängelset. Hon svär att hämnas och föder Yuki som ska uppfostras för att hämnas.

Originaltitel Shurayukihime
Alternativ titel Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld
Regissör Toshiya Fujita
Manus Norio Osada
Genre Skräck, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Meiko Kaji, Toshio Kurosawa, Kô Nishimura, Eiji Okada, Miyoko Akaza, Noboru Nakaya, Akemi Negishi, Sanae Nakahara, Hôsei Komatsu, Hitoshi Takagi

Skapad 2019-11-16 av Ihsahn
I ett Japanskt fängelse i slutet av 1800-talet dör en kvinna i barnsäng när hon föder en dotter. Denna dotter får namnet Yuki. Hon föds av en enda anledning: att hämnas på de personer som vå...   Läs mer »

Zebulonm
2018-01-30
Riktigt bra hämndrulle...
myslas
2016-02-20
Ja, inte är det svårt att se att Tarantino fått sin huvudsakliga inspiration till Kill Bill från den här filmen. Snyggt filmat och ett finfint manus. Tycker förvisso det börjar lite trevande men andra halvan är fantastisk.
Solidus
2015-04-19
Blodig hämndfilm med serietidningskänsla och fina miljöer. Helt ok.
martineden
2015-04-16
*HÖJER FRÅN 3:A TILL 4:A* Jag såg om denna film ganska direkt och hade en föraning om att jag varit väl snål i mitt initiala omdöme. Och visst är det så! Detta är verkligen en lysande hämndhistoria med narrativ vigör, fin regi och utmärkt musik. Första gången jag såg den var det sent och jag var mycket trött och detta inverkade klart på mitt omdöme. Detta är en jävligt bra film!!! 4.
martineden
2015-03-18
[rek. 4] Häftig och cool hämndhistoria, från vilken Tarantino lånat nästan pinsamt mycket till KILL BILL. Den är späckad med serietidningsvåld och huvudpersonen är både fint spelad och häftig som karaktär. Tycker dock att filmen fungerar bäst när det finns parallella tidslinjer som det gör inledningsvis, när sedan filmen börjar på sedvanligt kronologiskt vist tapper den något. Likväl. Bra!!! 3.
BrutusBeefcake
2015-02-28
Nästan en fullpottare, jävligt bra med andra ord! (12+/15)
AlbertSpica
2014-05-16
Det var ett ord som var i mitt huvud under filmens gång, "Clean". För det är just vad filmen är, Clean. Visste att Tarantino hade snott en del från denna till Kill Bill, men att det var så här mycket hade jag inte en aning om. Trots att den tappar lite i andra halvan tycker jag den förtjänar en svag 4:a
2014-01-05
Jag gillar inte att jag inte är så förtjust i blodsprutande samuraj-filmer. Trist, för det borde jag verkligen göra. LS är en hyfsad film som nästan jobbade sig upp till en trea på slutet. (6+/15)
Redfield4ever
2013-12-12
Älskar den. Det är musiken och Meiko Kaji's utstrålning som gör filmen. Men det är ju knappast lite utstrålning man får!
flanell
2013-11-03
Den första och definitivt bästa av två filmer baserade på en manga skriven av Kazuo Koike (Lone Wolf & Cub). Största behållningen med filmen är utan tvekan Meiko Kaji's magnetiserande utstrålning. Hennes gestaltning av hämnaren Yuki är perfekt. Utöver Meiko's uppenbarelse samt det fantastiska ledmotivet, Shura no Hana (The Flower of Carnage), vilket framförs av henne själv och som återanvändes av Tarantino i Kill Bill, så finns det i ärlighetens namn inte mycket att hämta. Endast för fans av genren.