3.5

Lady Vengeance

Geum-ja är en mycket vacker och mycket farlig ung kvinna, en ängel och en djävul på samma gång. För tretton år sedan gjorde hon sitt livs misstag då hon ungdomligt naivt litade blint på fel man och lät sig bli utnyttjad och satt till syndabock för ett hemskt brott. Nu, tretton år senare, har hon avtjänat sitt långa fängelsestraff och är redo att sätta sin mycket exakta och utstuderade hämndplan i verket. Men det är en sak att inlåst planera allt in i minsta detalj och en helt annan att behålla sin beslutsamhet utanför murarna. Kommer Geum-jas hämnd verkligen att lyfta det ok som plågat henne, eller kommer den att föra henne ännu längre in i mörkret?

Originaltitel Chinjeolhan Geumjasshi
Alternativ titel Sympathy for Lady Vengeance
Regissör Park Chan-wook
Manus Park Chan-wook, Jeong Seo-kyeong
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 2000-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Yu Ji-tae, Choi Min-sik, Lee Yeong-ae, Kim Byeong-ok, Kim Bu-seon, Kim Shi-hoo, Lee Seung-shin, Oh Dal-su, Ko Su-hee

Halofreak92swe
2018-01-27
Alldeles för långsam och konstig. Oldboy är mycket bättre.
2017-10-23
Ghostface
2016-12-16
Kreativa och surrealistiska scener men dessvärre skapas likt föregångaren inga personliga band till filmen utan jag förblir en åskådare.
RustyFilm
2016-12-11
Lika dålig som föregångaren (det så kallade mästerverket Oldboy), nä sämre förresten. Chan-wook Park är överskattad.
picklessmulan
2016-11-18
Fantastiskt foto och en spännande historia.
jlam
2016-08-18
Vilket bildberättande!..Park är en sann klippa. Filmen har hamnat i skymundan för de övriga i trilogin vilket är lite synd, även om manuset kan kännas rörigt. Den är en som verkligen borde visas på filmskolorna som inspiration för vad man kan göra med mediet.
Stranbo
2015-11-03
Ett mästerverk
Zipper
2015-08-06
Skruvad och snygg, lite väl rörigför min smak.
Korben_Dallas
2015-03-10
Att historian framförs så överdrivet krångligt känns mer som en ridå för att historian faktiskt nästan är så skamlöst simpel för vad man förväntar sig av just denna avslutande film. De blir ett stort problem även eftersom man inte tror sig fatta nåt fast man kanske gör de och därför fattar man inte heller hur man ska känna inför allt. Man vill gilla den väldigt mkt, för introt och vissa andra bitar som översättningsscen med alla nyckelkaraktärer är så jäkla right on the money men allt blir så mjäkigt i helbild med den ängel-präktiga musiken, detta trotts vissa råa inlägg. Synd, för kvinna i huvudrollen har go power till sig och hennes gun är legendarisk.

2015-01-14
Jag förstår absolut att det här är verkligen inte en film för alla men för mig är det ett absolut mästerverk, ta Oldboy och blanda med Amadeus eller nåt åt det hållet, med andra ord, ta det bästa inom film så får du detta. Dock slår den inte Oldboy men enligt mig är den precis lika bra som Hämnarens Resa.