3.3

Ladykillers

En grupp brottslingar ledd av Alec Guinness hyr in sig hos pensionären Mrs Wilburforce under förespegling att de är musikanter som ska repetera. Rånet ordnar dom lätt, men klarar dom av Mrs Wilburforce?

Originaltitel The Ladykillers
Alternativ titel Bankrånarligan
Regissör Alexander Mackendrick
Manus William Rose
Genre Thriller, Kriminalare, Komedi, 50-tal
Skådespelare Peter Sellers, Herbert Lom, Alec Guinness, Cecil Parker, Danny Green, Katie Johnson

F-M-J
2019-08-18
Tidlös komedi som vart den bästa i sitt slag jag sett på mycket länge. Stark fyra.
2016-06-12
Jag gillar verkligen själva upplägget och bitvis har den sin charm. Men på det stora hela blir jag mest bara irriterad, inte road.
Tonti
2015-12-08
Själva tanten är ju en gudasänd gåva och i övrigt roar det och puttrar på i ett trevligt tempo.
Dele
2014-11-09
Ganska underhållande historia på fint manus med roande karaktärer.
Ful_fisk
2014-10-25
Härlig omtitt, det måste vara över tio år sedan jag såg denna! Klassisk urbrittisk komedi där Alec Guinness leder ett gäng gangsters som ska råna en värdetransport och gömma sig hos en ovetandes gammal dam. I gänget finns bland annat en då hyfsat okänd Peter Sellers. Givetvis går planen inte riktigt som planerat och snart vet damen för mycket... Härlig film vars värme och humor totalt sögs ut när bröderna Coen gjorde en platt nyinspelning för tio år sedan… men originalet är fortfarande skitbra!
precineadd
2014-07-15
inte ett mästerverk men verkligen jolly good
Berniey
2013-08-19
Gemytlig klassiker som stundvis roar rätt så rejält, men numera känns den dock något avslagen, men fortfarande sevärd, där Alec Guinness är strålande och så gamla damen förstås.
PierreLunaire
2013-06-19
Helt underbar. Denna underbara tant och denna underbara film håller lika bra idag som när jag såg den på 70-talet. Av en sådan klassiker ska man inte göra en nyinspelning men Coens går åtminstone att se. Men detta är det oslagbara orginalet. På gränsen till en femma i min personliga filmsamling.
Astrojacob
2012-03-18
Klassisk feelgood men en fantastisk ensemble. En ung Peter Sellers, garvad Alec Guiness o den ljuvliga gamla damen Katie Johnson fick en BAFTA för denna roll. Klassiker bland mina filmer. Femman en ren glädjefnatt. Fick Oscarnominering för Bästa Manus.
Hypostas
2012-03-02
Jo, det blir lite segt, men vissa scener är briljanta.