2.7

Bödeln från Bastille

Den 24:e januari finner polisen en 19-årig kvinna våldtagen och mördad. Trots att en stor grupp poliser sätts in på fallet finner man inga ledtrådar. Den 7:e januari tre år senare slår mördaren till igen, nu mot en 27-årig kvinna. Tillvägagångssättet tyder på att det är samma gärningsman och när ännu en kvinna faller offer i november samma år förstår man att man söker efter en seriemördare. Och siffran på antal offer kommer stiga ytterligare? Jakten på seriemördaren som fick namnet ?Bödeln från Bastille? varade ända fram till 1998 och var den största i Frankrikes historia med hundratals polismän iblandade.

Originaltitel L'affaire SK1
Regissör Frédéric Tellier
Manus Frédéric Tellier, David Oelhoffen, Patricia Tourancheau
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Raphaël Personnaz, Nathalie Baye, Olivier Gourmet, Michel Vuillermoz, Adama Niane, Christa Théret, Thierry Neuvic, William Nadylam, Marianne Denicourt, Chloé Stefani, François Rabette, Anthony Paliotti, Olivier Balazuc, Hubert Delattre, Maxime Bailleul

Adoniram
2015-12-06
Inte bra som faktafilm betraktad, inte bra som spelfilm, osannolika rättegångsscener - inte mycket att skryta med.