3.4

Laglöst land

Wyatt Earp och hans bröder Morgan och Virgil rider in till Tombstone och lämnar sin bror James att ansvara för boskapen. När de kommer tillbaka upptäcker de att boskapen blivit stulna och James dödad.

Originaltitel My Darling Clementine
Regissör John Ford
Manus Samuel G Engel, Winston Miller
Genre Western, Drama, 40-tal
Skådespelare Henry Fonda, Victor Mature, Cathy Downs, Linda Darnell, Walter Brennan, Tim Holt, Ward Bond, Grant Withers, John Ireland, Alan Mowbray, Roy Roberts, Jane Darwell, Don Garner, J Farrell MacDonald, Russell Simpson

hsimpson
2020-01-05
Inte alls seg och tråkig. Miljöerna är snygga och Fonda spelar riktigt bra. För att vara en western är det riktigt trevligt, faktiskt.
C12
2019-10-16
Vansinnigt seg och tråkig western.
Hypostas
2016-03-01
Egentligen skulle jag vilja sätta en femma för den makalösa kinematografin, men filmen som helhet känns tyvärr lite för mossig (och med en för genren typisk sunkig kvinnosyn) för att jag ska vilja sätta mer än en stark trea. Men traditionella westernfilmer blir sällan så mycket bättre än så här.
Ful_fisk
2016-01-15
Rätt bra västerfilm, men jag hade väntat mig lite mer. Detta kändes rätt standard, om än välgjort och med suveränt foto.
mattarello
2015-04-01
Filmen har utan tvekan många kvaliteter: symboliken, fotot, poesin... MEN visst känns de förlegade föreställningarna om indianer och kvinnor som en nagel i ögat. Det övertydliga starkemanidealet gör inte saken bättre.
2014-12-02
Har man sett en hel del filmer så har man lyckats att se Wyatt Earps uppgörelse vid Tombstone ett antal gånger på film. Detta gör att denna förlorar lite i kraft men det är svårt att klaga på en film som har Henry Fonda i huvudrollen. Jag får nog dock nöja mig med att konstatera att denna film är helt OK och inte så mycket mer idag.
hestret
2013-02-28
Långsam och meditativ western med lyriska kvaliteter, underbart foto och riktigt fin regi från Ford. Antar att detta är symptomatiskt med att vi får den sympatiske Fonda i huvudrollen snarare än Wayne. Det negativa med det här långsamma tempot är dock att antagonisten tonar bort lite, vilket tar bort från den rent viscerala spänningen. Något annat som drar ner filmen är att vissa scener bara känns helt överflödiga. Stort plus dock för bildspråket och hur dödstemat är närvarande i nästan alla scener. Fina skådespelarinsatser och kemin mellan Fonda och Mature är tipptopp. Medelstark fyra blir betyget.
Alreadyrick
2011-11-29
Tror inte riktigt att den klassiska västern-filmen är någonting för min del efter att ha sett några stycken. Den här var jobbigt amerikansk och jag störde mig väldigt mycket på vissa scener där man kunde se att det var en tillagd bakgrund.
emilstjernholm
2011-10-13
Helt okej Western. Doc Holliday är naturligtvis den fräckaste karaktären.
Tonti
2011-08-07
En mycket välgjord western som visar Fords tekniska briljans. Det är väldigt härligt att större delen av filmen kretsar kring karaktärernas inbördes relationer snarare än handlingen som sådan. Fonda är sensibel liksom flera av de andra karaktärerna. Finfint!