2.1

Laila

Det är vinter och någonstans i Lappland har en nybyggare och hans hustru just fått sin nyfödda dotter döpt. På hemväg i ackjor genom ödemarken blir de jagade av en flock ylande vargar. Den lilla babyn faller av men föräldrarna störtar utför ett stup. Babyn hittas av den rike samen Aslak som tar henne med hem till sin hustru. Det dröjer flera månader innan de får reda på att flickan inte är av sameblod. Men Aslak bestämmer sig för att uppfostra henne till en äkta sameflicka.

Originaltitel Laila
Alternativ titel Laila - Liebe unter der Mitternachtssonne
Regissör Rolf Husberg
Manus Rolf Husberg
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Erika Remberg, Edvin Adolphson, Isa Quensel, Birger Malmsten, Joachim Hansen, Ann-Marie Gyllenspetz, Sif Ruud

Cineastrid
2017-02-14
Vill se filmen eftersom jag fått tag på boken av J A Friis
Gigi1943
2013-11-24
Den var söt även om jag inte såg hela, mycket fint foto.
NtoNW
2011-12-15
Intressant, men inte mycket mer. Karikatyrer på människor och förutsägbar handling. Som andra sagt - det är Sven Nykvists foto som ändå gör den sevärd. Man hade helst stängt av ljudet och lyssnat på Arvo Pärt till, det fanns inte mycket till vare sig norrländska eller samiska i filmen.
HerrArne
2011-07-25
Sven Nykvist foto är fint liksom fjällnaturen. Manuset har väl sina svagheter men jag ger en svag trea.
TobiasRydén
2011-07-25
Inte jättedålig. Scenen där Lailas (biologiska) föräldrar jagas av vargar är effektfull och välgjord, överhuvudtaget tror jag filmens bildmässiga kvaliteter framförallt kan tillskrivas Sven Nykvist, och Sif Ruud är kul i en liten biroll. Men annars icke bra.
viltorre
2008-01-03
en 4 för att min morfar är med i en biroll
England
2007-12-12
Mycket märklig...och trist...
matsymats
2005-04-18
Haha, japp! Ingen norrländska heller så långt ögat nådde.
matsymats
2005-04-18
Det var det också!!!
uCj
2005-04-12
Låter minst sagt dramatiskt det här.