L?Amour par terre

Charlotte och Emily är två aktriser som efter en teaterföreställning i en parisisk privatvåning blir bjudna hem till en man ur publiken. Mannen visar sig vara pjäsförfattare med idén att sätta upp en mycket speciell pjäs i sitt eget hem. De båda kvinnorna flyttar in i hans stora hus för att börja repetera och mystiska saker börjar ske omkring dem.

Originaltitel L?Amour par terre
Alternativ titel Love on the Ground
Regissör Jacques Rivette
Manus Pascal Bonitzer, Marilù Parolini, Suzanne Schiffman, Jacques Rivette
Genre Drama, Fantasy, Komedi, 80-tal
Skådespelare Jane Birkin, Geraldine Chaplin, André Dussollier, László Szabó, Jean-Pierre Kalfon, Isabelle Linnartz

Tonti
2020-04-09
Mystik och teatralitet i god gammal Rivette-stil. Har lite svårt för när hans värld blir så här hermetiskt tillsluten, scenerna ute i tunnelbanan blir livsviktiga syretillskott som jag hade behövt lite mer av. Men man dras ändå in i stämningen och mysteriet.
Lillaprinsen
2011-10-29
Desto mer film jag ser, desto mer obevandrad känner jag mig. Jag blir bubblig i hela kroppen under den absoluta merparten av filmens tre timmar och inte en scen tär det minsta på tålamodet - och ändå är det enda som visas människor som går runt och övar på repliken. Men det är just det - dynamiken mellan det extremt naturalistiska och det extremt brechtianska, som antagligen är Rivettes knep. Samma knep använder Tsai ming-liang, tror jag, för hans filmer ger ju också bubblor i kroppen. Att den här filmen samtidigt ger så mycket tuggmotstånd rimmar egentligen ganska dåligt med att man egentligen helst skulle vilja sitta och gnyna och yla.