3.1

Landet bortom prärien

Mormoner får hjälp av hästhandlare genom besvärande öken.

Originaltitel Wagon Master
Alternativ titel Wagonmaster
Regissör John Ford
Manus Patrick Ford, Frank S Nugent
Genre Äventyr, Western, 50-tal
Skådespelare Ben Johnson, Joanne Dru, Harry Carey Jr, Ward Bond, Charles Kemper, Alan Mowbray, Jane Darwell, Ruth Clifford, Russell Simpson, Kathleen O'Malley, James Arness, Francis Ford, Fred Libby, Jim Thorpe, Mickey Simpson, Cliff Lyons, Hank Worden, Don Summers

Tonti
2017-09-23
En mestadels mysig wesern med trevliga sånger som funkar utmärkt som matiné. Några bildkompositioner sticker ut. Skådespeleriet är något ojämnt men Ward Bond är väldigt sevärd.
Hypostas
2016-03-18
Westernromantik på hög nivå. Det verkar ju riktigt myspysigt där i the Wagon train.
MaraJade
2009-12-06
En rätt seg film i början, men sista 20 min är bra och musiken var trevlig.
goeran
2009-11-16
Det kan vara intressant att notera som kuriosa att en av de medverkande i filmen är den dubble guldmedaljören vid OS i Stockholm 1912 Jim Thorpe; ansedd som en av de främsta idrottsmännen genom tiderna.
goeran
2009-11-16
En listen westernpärla som jag tycker fler borde se. Det är lätt att förstå varför denna film tydligen var en av John Fords egna favoriter; en rak och enkel story och strålande skådespelarinsatser överlag. Desstom (som vanligt i Fords filmer) extra plus för de väl valda naturscenerierna.
thefox
2009-06-15
Tveklöst högt uppe på Fordlistan! Är kanske lite generös med betyget, men what the hack, det är ju strålande rätt igenom. En oförtjänt bortglömd diamant, förmodligen pga. avsaknad av stora skådespelare. Men för ett fan av regissören finns det all anledning att gnugga händerna, det kryllar av välbekanta Fordansikten, Ward Bond är särskilt strålande.
Lyndon
2009-06-06
Utsökt foto, ljuvlig musik med Sons of the Pioneers och festscenen med navajoindianer höjer filmen.
wescan
2007-12-28
En av John Fords bättre filmer och dessutom med Ben Johnson i huvudrollen.
CinemaniaC
2007-02-28
Trevlig Ford-western med strålande ensemble, särskilt Ward Bond i en av hans bästa samt största roller. James Arness spelar en av skurk-bröderna som senare skulle komma att bli monstret i 'The Thing from another world' samt självfallet Zeb Macahan, mannen med dem stora fötterna (!).