2.5

Landstormens lilla argbigga

Sickan Carlsson spelar en bortskämd tjej från storstaden som inte vill slå sig till ro, trots att hennes pojkvän tjatar och tjatar. Hon får annat att tänka på när hon gör beredskapstjänst på en bondgård under ledning av pojkvännen, som är officer.

Originaltitel Landstormens lilla argbigga
Regissör Nils Jerring
Manus Sölve Cederstrand
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Erik 'Bullen' Berglund, Sickan Carlsson, Holger Löwenadler, George Fant, Marianne Löfgren, Torsten Hillberg, Olle Hilding, John Botvid, Irma Christenson, Kotti Chave, Karin Alexandersson, Astrid Bodin, Axel Högel, Bengt Dalunde, Gustaf Hiort af Ornäs
Filmnummer 31922

Albion
2020-10-15
Inte alls det charmiga mysfaktor man vill ha. För tråkig helt enkelt. Betyget blir med nöd och näppe en 2a
Hitthatcity
2018-12-06
Marianne Löfgren är rätt kul som förslagen kärlekskrank hushållerska. Men Sickan Carlsson spelar över som bortskämd argbigga och filmen fängslar aldrig. En svag tvåa.
Andravåningen
2017-11-20
Inte mycket till underhållning, men däremot en skur av floskler som man endast kan le mycket plågat åt, och en Sickan Carlsson i en roll som får de flesta kvinnliga komediroller från tiden att framstå som omåttligt progressiva ur en feministisk synvinkel. Lättsammare delar bjuds på i form av Holger Löwenadler och Marianne Löfgren i nåt slags torftigt derivat utifrån det sämsta från Sverige och det sämsta från Hollywood i musikalisk hänseende. Om något är lite engagerande så är det patenthistorien, men den är extremt förutsägbar.
labi
2015-07-18
Manus tunt som vatten. En stunds förströelse för krigströtta svenskar i det tidiga fyrtiotalet.
kennert
2009-03-08
En fullkomligt hopplös historia.
TobiasRydén
2009-03-03
Svag trea. Trevlig underhållning för stunden. Förutsägbar förstås och det mesta har man sett förut, med det gör inget.
yrkeschaufföre
2009-03-03
Den känns väldigt mycket som den uppföljare den är?
niklaseriksson
2008-04-07
Så otroligt klämkäckt och även om genren har en viss charm har jag otroligt svårt för sånt här. Skådespelarinstaserna känns som de hör hemma på revy/spex och det är verkligen inte min kopp te.
Mareld
2008-04-07
Nu är jag lite svag för genren. Men i övrigt var det här så äckligt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
film_Alex
2008-04-07
Stark etta till en film som var lite småsöt... inget för mig med andra ord.