3.1

Lång, het sommar

Ben Quick är en glidare. Han kommer till en liten stad i den amerikanska södern. Det dröjer inte lång tid förrän han har lagt ögonen på Clara Warner, stadens skolfröken. Detta välkomnas av Claras pappa Will, spelad av Orson Welles, som är storfräsaren i staden, en framgångsrik plantageägare. Han tycker det är på tiden att hans dotter gifter sig, så att han får någon att lämna över sina ägor till. Men Ben Quick är inte bara en sol- och vårande hårding, han är också en misstänkt ladu-pyroman. Hans närvaro väcker avundsjuka och irritation och hans vistelse i staden blir långt ifrån komplikationsfri…

Originaltitel The Long, Hot Summer
Regissör Martin Ritt
Manus Irving Ravetch, Harriet Frank Jr
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Angela Lansbury, Paul Newman, Orson Welles, Lee Remick, Anthony Franciosa, Joanne Woodward

annihilat0r
2016-03-18
"The Long, Hot Summer" är ännu en klassiker med hjälten Paul Newman i huvudrollen. Jag tackar mig själv för vägvalet att ta mig igenom Pauls prestationer. I denna film spelar Paul en riktig jävla glidare som slirar in i en liten stad i den amerikanska södern, vilket förvisso var en högst sedvanlig gärning för honom under 50-talet. Som vanligt sprängs guldkorn till scener fram från ingenstans, alltid bestående av ett exceptionellt underhållningsvärde. Även småtrevligt att bevittna Orson Welles agerande. Nackdelen med filmen är istället manusets aningen naiva grepp. Upplevelsen, den rekommenderas dock varmt.
lilebroer
2015-08-02
Den enda anledning jag finner för att tipsa om denna film, förutom ett trots allt fin skådespel från främst Newman och Woodward's sida, är att utmana er att ifrågasätta min egna analys. Kanske missade jag något uppenbart. Kanske missuppfattade jag filmens poäng. Kanske fanns det där trots allt ett hjärta utav guld. Men jag tvivlar, då jag själv bara fann vemod, ilska och en oerhört trött Orson Welles. - LÄS MER OM DENNA FILM PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/08/the-long-hot-summer-1958-dvd-115-min.html
haajen
2014-03-14
Storyn är inte helt optimal, speciellt mot slutet blir det lite väl många enkla lösningar. Vägen dit är dock underhållande och välspelad, Newman är hetare än het och Woodward gör en stark insats. Underhållande melodram som inte når toppskiktet i genren.
ClintanTheKing
2013-09-29
Denna var ju riktigt bra! Lysande skådespel, framförallt från Newman som "lurendrejaren" och Welles som arg, svettig farsa.
LuxLisbon2
2010-11-02
En film om uppvaktning, om spelet mellan den förälskade och objektet för förälskelsen, om den längtan efter ömhet alla bär på men vissa kämpar emot. Lite galen o överdriven på sina ställen, men inte så det stör (det är trots allt Tennessee Williams). Dregelvarning: Paul Newman utan tröja.
TomSawyer
2007-09-25
I stil med en Tennessee Williams-pjäs
Bomkia
2007-04-06
Historien är ... sisådär, det är väl främst Welles som funkar i denna. 3+
jep
2006-08-13
Historien och karaktärerna saknar trovärdighet. Dock underhållande.
Zdravo
2004-07-25
Om man känner för det kan man ju även kolla in TV-versionen från 1985, med Don Johnson i huvudrollen.