Long Story Short

Det här är berättelsen om Ellen och hennes kompisar, och deras mer eller mindre självförvållade komplicerade kärleksliv och romantiska drömmar. Tre år av vännernas bästa och värsta kärlekshistorier summeras och berättas genom åtta kapitel, vilka alla utspelar sig vid olika festliga sammankomster. Gruppen tampas med idén om det perfekta förhållandet och måste omvärdera vad sann kärlek är.

Originaltitel Lang historie kort
Regissör May el-Toukhy
Manus Maren Louise Käehne, May el-Toukhy
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Mille Lehfeldt, Jens Albinus, Trine Dyrholm, Peter Gantzler, Dya Josefine Hauch, Ola Rapace, Janus Nabil Bakrawi, Marijana Jankovic, Danica Curcic, Cecilie Stenspil, Tilde Maja Frederiksen, Annika Holm Remmer, Leonard Georg Antonakakis

Albion
2022-02-27
En film om livet. En grupp människors förehavanden som, för att det ska bli en någorlunda intressant film, drabbas av lite av varje och egentligen är det inga stora "hittepå-grejer" kanske för under en längre tidsperiod så kan detta mycket väl inträffa. Berg o dalbana i livets upp- och nedförsbackar skulle man väl kunna säga. Gillar jag Ola Rapace här då? Nej. Betyget blir en stark 3;a, 3+
idaho1981
2022-02-19
Bra historia om en grupp människor som känns väldigt verkliga, man har dem alla i olika sällskap. Som vanligt är det grymt skådespeleri, speciellt från Lehfeldt. Men om man nu ska ta in en svensk skådespelare i en dansk film, varför ta en sån träbock som Rapace, han håller på att förstöra hela filmen.
2022-02-04
Rätt roande att få hänga med detta gäng i livets olika skeden, mycket festande är det. Allvaret kryper på, samtidigt är det hela tiden en glättig ton, men det ena förtar inte det andra. En som sticker ut är Jens Albinus, en naturbegåvning känns det som. Annars som oftast med danskt skådespel, det känns så naturligt, Ola Rapace känns verkligen malplacerad i denna församling, så platt.
TantGrön
2016-03-30
Riktigt kul och jäkligt bra musik!!. Danska komedier brukar vara bra och detta är inget undantag. Ola gör som vanligt en platt trist roll (han är ingen favvo som ni nog förstår) men det är inget att lägga tyngd på ;)
Hypostas
2015-09-29
Hyfsat danskt drama som påminner lite om "Fyra bröllop och en begravning" i upplägget, men den här typen av pladdriga dramer ser jag hellre på svenska eller engelska så jag slipper sitta och läsa textremsan hela tiden. Rent audiovisuellt så är det en ganska trist produktion (även om man har försökt piffa till den med lite olika musikstycken) men skådespeleriet och manuset är habilt. Medeltvåa.