2.4

Lång-Lasse i Delsbo

Tiden är 1840-tal och Lars Landgren, sedermera kallad Lång-Lasse, är ny kyrkoherde i Delsbo i Hälsingland. Han har kallats dit av bekymrade församlingsbor som oroar sig för förfallet i socknen.

Originaltitel Lång-Lasse i Delsbo
Regissör Ivar Johansson
Manus Ivar Johansson
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Sten Lindgren, Anna Lindahl, Ulla Andreasson

Memmem
2017-06-05
Intressant och spännande drama om en präst! I början av 1800-talet var dryckenskapen ett elände i Sverige. Den stora delen av allmänheten som var försupen försummade sina hus och annan egendom. De som tillverkade brännvin blev däremot förmögna. Detta började däremot ändras när Väckelsen kom runt 1840. Främst var det olika frikyrkor som lyckades väcka allmänheten men ibland också Svenska Kyrkan. Detta drama handlar om en kraftfull och storvuxen präst, Lång-Lasse, som får en tjänst som kyrkoherde i det då försupna Delsbo i Hälsingland. Han har stor nytta av sin styrka, då han måste freda sig för ogärningsmännen i bygden och rensa upp bland de försupna. "En 1/4-del av församlingen håller den andra 3/4-delen i skräck" sägs det i filmen. Hans metod är framför allt att bygga nya skolor, där han använder sig av den nya lagen om allmän folkskola från 1842. Väl iscensatt film, med ett bra manus, duktig huvudskådespelare, Sten Lindgren, och utmärkt scenografi. Man kan verkligen se hur det gick till på den tiden. Följsam musik. Bilder från prästgården, kyrkan, försupnas bostäder, rikemanshem och många utomhusscener. Enstaka slagsmål och snabba hästjiggar. Betyg: 4-
TJ
2012-07-12
Tänka sig, en gammal film som inte bara innehåller dravel utan en verklig och ovanlig historia. En fyra bara för att det är ett så berömvärt initiativ att göra film om en viktig del av Sveriges historia; tiden då kyrkan var den enda samhällsinstans som fanns, i norra Sverige var det så ända in på 1900-talet. Valet av präst var oerhört viktigt för bygdens framtid, motsvarar dagens lokalpolitik, men viktigare, med tanke på kyrkans enorma befogenhet och makt på den tiden. Slutscenen med avskedstalet till församlingen var riktigt rörande, och kanske gick det till precis på det sättet i verkligheten. Vem vet?
HerrArne
2012-06-21
Annorlunda hjälteporträtt med mustiga repliker räddar den svaga trean.
carnevil
2012-06-21
Stilpoäng för den underhållande dialogen i filmens första halva!
Illville
2012-06-21
Intressant story, men det är minst sagt lite si och så vad gäller skådespelarinsatserna.
Bomaniac
2010-07-14
Härligt att kolla på gamla matinéfilmer på SVT. Riktigt sköna karaktärer och många roliga ord/uttryck. Kyrkoherden va ingen man man satte sig på minsann!
Netza
2010-07-13
Småroligt att Delsbo inte förändrat sig på ca 150 år. :P
Sangraal
2007-02-27
Hederlig film.
Glorfindel
2007-02-09
Trevlig och rolig film men sköna karaktärer. Härligt manus. Kyrkoherden har en mycket skön attityd.
Qerzeboy
2007-02-06
Får 2 pga jag tyckte att skådespelarna var så dåliga så det blev roligt.