3.6

L'ange

Fransk experimentfilm. Har ingen konventionell handling utan består av lösryckta bilder (en man tränar fäktning på en docka, trappor, en gumma spiller en kanna mjölk etc.) som skapar visuell poesi.

Originaltitel L'ange
Regissör Patrick Bokanowski
Manus Patrick Bokanowski
Genre Fantasy, 80-tal
Skådespelare Maurice Baquet, Jean-Marie Bon, Martine Couture, Jaques Faure, Mario Gonzáles, René Patrignani, Rita Renoir

maldoror
2013-05-07
Den har en hel del bra egenskaper, men att slänga in stråkkvartettmusik och tickande klockor i en konstfilm är blad det dummaste man kan göra och det tillsammans med en del andra konstfilmsschabloner gör att det blir lite för artsy-fartsy på ett dåligt sätt. Men den blir också betydligt mycket bättre mot slutet (runt scenen i det randiga rummet) och jag hade gärna sett mer av den varan.
HerrArne
2011-07-24
Visuell energi som bräcker det mesta till specialkomponerad musik för tre stråkar. Stark fyra till den kanske bästa experimentella film jag sett.
NicoFidenco
2010-11-16
Filmen försöker, bättre än de flesta, ta patent på mina mardrömmar.

2007-12-20
Definitivt det mest suggestiva jag någonsin sett, och nästintill konsekvent formintressant.