2.5

Länge leve Bernie

Två vänner blir inbjudna till en lyxweekend hos sin chef. När han blir förgiftad verkar ingen märka något, förutom de två vännerna. För att undvika att bli åtalade för mord använder dom kroppen som en docka och gör så att folk tror att Bernie fortfarande lever.

Originaltitel Weekend at Bernie's
Regissör Ted Kotcheff
Manus Robert Klane
Genre Komedi, Kriminalare, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Andrew McCarthy, Jonathan Silverman, Catherine Mary Stewart, Terry Kiser, Don Calfa, Catherine Parks, Eloise DeJoria, Louis Giambalvo, Greg Salata, Ted Kotcheff, Margaret Hall, Tim Perez, Mark Kenneth Smaltz

Paramis
2020-02-17
Underbart hysteriskt och klockren slapstick! McCarthy har nog aldrig varit bättre.
Paramis
2020-02-16
2017-08-27
När jag såg denna film på TV under tidigt 00-tal så tyckte jag den var bra. Har dock inte sett den sen dess.
2017-06-30
80-talets charm väger upp det tramsiga manuset och räddar den här. Och att se två killar snubbla runt med ett lik och hamna i jobbiga situationer fungerade fint om man är på humör. Men dummare film får man leta efter.
2014-11-28
Detta är tunt men trots det, eller kanske tack vare det, väldigt underhållande. Jag ler när jag bara läser om vad filmen handlar och minns det roliga att att följa killarnas jobb med att ge liv till Bernie samtidigt som maffian om och om igen dödar den redan döde Bernie. Gillar man fars så är detta kul.
Ful_fisk
2014-09-22
Saknar ett sorts mittenbetyg här… en trea är för mycket, en tvåa är för lite. Inte någon särskilt bra film och skratten är ganska få, men samtidigt är det oförargligt. Jag tycker inte illa om den här filmen. Stark tvåa får det bli.
Lotso
2014-07-12
Jag älskar verkligen 80-tals filmer och dem filmer jag verkligen är svaga för från 80-talet är just dem där som skriker 80-tal och de flesta där är komedier och denna ska räknas in i den kategorin. Det roliga med denna filmen är att ifall du tar bort all komedi i den är detta en ganska så seriös thriller film den bara råkar göra komedi av hela scenariot och det funkar förvånansvärt bra. Vad som funkar i denna filmen är bland annat karaktärerna som är stört sköna precis som med en hel del 80-tals komedier. Sedan spelas rollerna ändå rätt så bra framför allt så lyckas Terry Kiser väldigt bra med att spela en död person. Som sagt den är inget mästerverk vid någon punkt och den var med all seriöst ganska så förutsägbar. Men helt ärligt vem fan bryr sig om sådant i en sådan här film? Det är en party film och den lyckas så förbannat bra med detta. Humorn är underbar och rolig, karaktärerna är sköna, musiken underbar och handlingen är egentligen en seriöst thriller fast omgjord som komedi. Filmen är i all sin helhet en stört skön film som man kan sätta på när som helst oavsett vad och bara njuta. Så ta och slappna av lite för en gång skull och fira denna helg tillsammans med Bernie i Weekend at Bernie's. En tveklös 80-tals klassiker!
niin
2013-10-21
HAhah Ahah a haH AHah ahaha ahahAha, bernie din gamle skojare!
Dutch
2013-10-10
Tramsig och ganska idiotisk men en viss 80tals-charm har den ju.
Goham
2013-06-14
SMåkul som jag minns, men det var ju ett tag sen...