2.9

Långt borta och nära

När Mania Becker börjar arbeta som vårdare på ett mentalsjukhus är hon helt oerfaren. Hon kommer att stå i ett mycket speciellt förhållande till en ung patient som helt upphört att tala. Han anses som ett intressant fall och Mania är den ena som lyckas få kontakt med honom. Hon förstår snart att hon älskar honom, något som kommer att förändra hela hennes liv.

Originaltitel Långt borta och nära
Regissör Marianne Ahrne
Manus Bertrand Hurault, Marianne Ahrne
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Lilga Kovanko, Robert Farrant, Helge Skoog, Jan-Erik Lindqvist, Inga Landgré, Mimi Pollak, Rolf Skoglund

KyLLo
2021-03-16
Jag tycker inte att det är Gökboet, utan snarare svensk socialrealism på 70-talet. Inte så mycket dramatik och förvecklingar, utan mer fokus på det alldagliga livet kring den nya vårdaren. Bra skådespelare. Det var för övrigt första gången en guldbagge för bästa regi gick till en kvinna. Tydligen var det en av Ingmar Bergmans favoritfilmer också.
henrikkraus
2007-12-20
påminner om gökboet - som f ö hade svensk premiär samma år - genom schematisk personteckning
elf
2003-11-03