3.5

Långt farväl

Filmatisering efter Raymond Chandlers Långt Farväl, om detektiven Philip Marlowe. Marlowe hjälper en gammal vän att ta sig till Mexico. Vännen blir sedan eftersökt misstänkt för sin hustrus död. Marlowe kontaktas av en kvinna, Eileen Wade, vars alkoholiserade make har försvunnit. Marlowe blir utsatt för påtryckningar från maffian som vill ha tag i mannen som Marlowe hjälpte att fly. De två fallen visar sig hänga ihop, när Marlowe skuggar maffiagangstrarna till huset där Eileen bor. Arnold Schwarzenegger skymtar förbi som muskulös gangster.

Originaltitel The Long Goodbye
Regissör Robert Altman
Manus Leigh Brackett
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Sterling Hayden, Elliott Gould, Henry Gibson, David Arkin, Jim Bouton, Nina Van Pallandt, Mark Rydell, Leslie McRay, Rutanya Alda, Enrique Lucero, David Carradine, Arnold Schwarzenegger

henrikj
2022-08-22
Stark första halvtimme men mynnar ut i en rätt tradig, långsökt och ointressant upplösning.
Björkman
2020-11-27
Dåligt ljud, dålig regi, story som framförs långt ifrån så tydligt, spännande och intresseväckande som den borde och ett fång med oklara karaktärer. Dessutom ett blekt ledmotiv som blir tjatigt redan första gången man hör det (och sedan återkommer det i olika varianter x antal gånger i filmen). Den generella känslan är att alla ansvariga för filmen inte kunnat bestämma sig för om man velat göra en seriös deckare eller en parodi på deckare. Den enda som verkar ta filmen på allvar är stackars Elliott Gould som gör vad han kan med sin huvudkaraktär. Inte den sämsta film jag någonsin sett, men ettan är tyvärr given.
Ghostface
2020-11-22
Inledningen greppar tag men det visar sig snabbt att detta är nog bättre som bok än film trots de mystiska LA-miljöerna. Man dras aldrig in som tittare, lite roligt med Arnold på slutet.
sawa
2019-07-05
När Trapper John McIntyre spelar Marlowe i en dålig efterapning som borde varit Noir, inte i färg, då blir det inte bra. Jag orkade 30 minuter. Kanske gör jag ett nytt försök någon gång.
2018-04-13
Första halvtimmen är skitbra, sedan kommer handlingen igång på allvar och då blir det mest trött deckare fast med skitcool noir-stämning över det hela. Elliott Gould är klockren, Sterling Hayden riktigt bra, och hippiebrudarna lika topless som den osedvanligt gigantiske Arnold Schwarzenegger. Synd att filmen i sin helhet är tämligen ointressant när så mycket i den är så bra. (9-/15)
ItalyErik
2016-01-21
It's okay with me!
MrPraline
2015-03-09
Riktigt bra film! Robert Altman klättrar på min regissörslista mer och mer. Underbar film i alla fall, Elliot Gould är ju klockren och Sterling Hayden är också riktigt vass. Stabil 4/5 i betyg.
Spidde
2015-03-04
Bra, annorlunda och häftig privatdetektiv-film som kanske kräver att man är på rätt humör. Jag har försökt se den tidigare men då tappat intresset, men den här gången tycker jag den fungerade mycket bra. Det är lite kul att se den här filmen efter nya Inherent Vice som utspelar sig i liknande miljöer och har en liknande ton i berättandet. Det bästa inslaget i filmen är ändå katten, och huvudpersonens relation till den.
Ojhda
2014-05-29
Bra stabil film, skiljer sig en hel del från boken som är fantastik men ändå, bra film! Gould är skit cool och passar bra som PM! Inte jätte förtjust i att allt är så himla 70-tal då det jag gillar mest med hela Philip Marlowe serien, både böcker och film är LA på 40/50 talet! Noir stil med hattar och rockar och nu blev det lite mycket hippie stil på det.. Bra musik och bra Gould gör det klart godkänt, kanske hade gillat den mer om jag inte precis läst boken!
Ful_fisk
2013-08-13
Schyst Philip Marlowe-deckare med tillhörande sunkighet och noir-känsla. Bra repliker och schyst stämning, om än inte riktigt i klass med en del av 40-tals-filmerna. Kul att se en gammal film regisserad av Robert Altman också, då jag är ett stort fan av hans 90-tals-verk. Bättre än Chinatown.